daniella
    Jag tycker att plugga kan vara jobbigt ibland. Har även svårt med matematiken men tycker om naturämnena i skolan. Engelska är mitt absoluta favoritämne och funderar på att ta ib men är rädd att halka efter eftersom att det är hårdare krav och mer läxor i Ib. Kan jag ändå ta samhälle/natur och ib fast jag inte tycker att plugga är jättekul utan mer okej?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tycker det är svårt att bedöma så här skriftligt utifrån det du skriver om du klarar av ett högskoleförberedande program. Det handlar mycket om studieteknik, planering. Fundera på vad du tycker är jobbigt i studierna. Vad kan det vara som du kanske kan förbättra under ditt sista år på grundskolan? Kan du förbättra dig i matte? Gå på stöd? Hur ser stödet ut på den skola du ska börja på? Det kan vara bra att ta reda på nu när du letar gymnasium.

    Leta här http://www.gyantagningen.se/

    Boka tid med din Syv på skolan och samtala om de olika programmen. Gå på Öppna hus och kanske en provdag på de skolor som du är intresserad av så du får en uppfattning om hur jobbigt det är egentligen. Fundera på om Yrkesprogrammen är helt uteslutna - många kan erbjuda en varierad och kanske mer lustfylld utbilding med högskolebehörighet. /Lena, Syv