Robinah

    Hej. Jag känner någon som vill söka vidare till KTH men han hade tyvärr inte Fysik i gymnasiet. Hur och vart kan han vända sig för att ansöka om Fysik kurs på engelska?

    • Anna : Menar du att hen vill läsa gymnasiala kurser i fysik: fysik1a och fysik 2 med undervisningsspråk engelska? Hur gammal är personen? I vilken svensk kommun är hen folkbokförd?
    • : Personen är 35 och vill komplettera sin fysik för att sedan söka Utbildning på KTH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robinah,
    som jag kan se, så är det endast 2 små kurser i fysik som på KTH ges på engelska;
    den här kth.se/student/kurser/kurs/SK180N och den här - kth.se/student/kurser/kurs/SK184N och de två kurserna, sammanlagt utgör endast lite mer än en halvterminsstudier... nämligen 66% av en terminsstudier på heltid (tillsammans, om man slår ihop de kurserna).
    Övrig undervisning i fysik ges på KTH, enligt vad jag kan se, på andra språk - inte på engelska; mestadels på svenska (Undervisninsspråk - svenska, alltså).
    Jag undrar om det verkligen stämmer att personen du skriver om vill läsa gymnasiala kurser på engelska i Fysik - just för att sedan kunna läsa en halvtermin fysik på KTH; kan detta stämma?

    Oavsett, så blir det svårt att hitta var man kan i Sverige läsa fysik på gymnasienivå med undervisningsspråk engelska.

    IB-diploma-programmet (det internationella gymnasieprogrammet) - har undervisning på engelska och bland annat erbjuder undervisning i fysik, men det är tänkt för ungdmar (under 20 år gamla).

    Du får gärna se på vilka gymnasieskolor som IB-programmet ges i Sverige (plus en svensk gymnasieskola utomlands) - här. Ang. om de kan ge undervisning i fysik på engelska även för en person som inte går på deras egen skola - fråga gärna på skolorna; svaret kan bero på hur gammal personen är och i vilken kommun hen är folkbokförd.

    Att hitta undervisning i fysik med undervisningsspråk Engelska på komvux (vuxenutbildningen) tror jag inte går... känner inte till att ngn svensk kommun skulle erbjuda det.
    Om du på annat sätt hittar svar på din fråga - får du gärna höra av dig.

    Vänligen
    ANNA

    • : Ok. Tack för den något hjälpsamma informationen. Personen i fråga vill studera på KTH efter komplettering av Fysik kursen men han vill läsa den på Engelska eftersom utbildningen personen ska ta är också på Engelska. Jag skickar vidare dina svar och så får vi se om man får napp någonstans, det kan nog bli svårt pga ålder och att det är Engelska men man kan alltid försöka. Tack igen för svaren!
    • Milla : Det verkar inte vara så jättemycket studier i fysik som man kan på KTH bedriva på engelska. Om personen i fråga planerar bo, studiera och sedan också jobba i Sverige - tycker jag hen vinner på att försöka lära sig så mycket svenska som möjligt så snabbt som möjligt. Ju äldre man blir, desto svårare brukar det vara att lära sig ett nytt språk.
    • Milla : För att uppnå kandidatexamen i fysik behöver man läsa cirka 10 gånger mer fysik, än de två små fysik-kurer som på KTH ges på engelska. Man blir inte fysiket på en knapp terminsstudier i fysik, även om de ligger på högskolenivå.
    • Milla : Tips! om det är på KTH hen vill läsa - kontakta KTH och fråga vilken förberedande utbildning de, från KTH´s sida, kan rekommendera.
    Läs alla kommentarer