sonia

    Hej, Jag hörde från en person att om man gick ut gymnasiet för mer än 7 år sedan så spelar det ingen roll om man pluggar upp sina betyg för dom kommer inte att räknas med när man söker in till universitetet. Stämmer detta? Jag håller nu på att plugga upp två IG som jag skulle vilja ska höja mitt snitt.

    • Julia :

      Jag gissar att du gick ut gymnasiet i maj-juni 2013 och på gymnasiet läste mot ett Slutbetyg. Detta för att eleverna som gick ut gymnasiet 2014 och senare läste och läser mot Examensbevis och deras betyg är i betygsskala F-A och inte IG-MVG.

      Varför är det viktigt? Jo, för att det är rätt så olika regler för Slutbetyg och för Examensbevis. Om du inte fick ut Slutbetyg, borde du ha fått Samlat betygsdokument - i så fall har du inte grundläggande behörighet till högskolestudier.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, någon sådan "regel" känner vi inte till. Tidigare fanns det "8-års-regeln" (som numera är borta)! Den 8-årsregeln sa att betyg som är äldre än 8 år kunde inte tas in i ett Slutbetyg från komvux. På så sätt fick man läsa om kurserna där betygen var för gamla - om man velat ta ut Slutbetyg från komvux.

    Hur som helst är den regeln borta nu. Och satta betyg gäller tillsvidare.
    Vilken utbildning på universitetet vill du söka till? Har du grundläggande behörighet? Har du särskild behörighet? Om du pluggar upp "två IG" boka tid med SYV på komvux för att försäkra dig om att du har grundläggande och särskild behörighet till den universitetsutbildning som du vill komma in på. Universitet och högskolor, i Sverige, kan inte anta obehöriga (även om de har höga betyg).
    Däremot kan yrkeshögskola ta in även obehöriga. Yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se