PC
    Hej! Jag har 2 frågor, vad är skillnaden mellan högskola och universitet?

    Jag går estetik och media år 2, fast jag har tänkt på att fortsätta studera efter gymnasiet men dock om samhällsvetenskap. Min kompis säger att det inte går att studera till det eftersom jag går media så måste jag läsa till nånting som hör till linjen är det verkligen sant? Kan man inte läsa vidare till nånting annat?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej PP!
    Skillnad på högskola och universitet är att Universitet har fler professorer och bedriver forskning på högre nivå eller mer forskning, men annars så är det samma skolform och alla universitets- och högskoleutbildningar finns att hitta via www.studera.nu
    En högskola kan ansöka om och bli ett Universitet.

    Däremot en yrkeshögskola är en annan skolform, se utbud på www.yhguiden.se

    Folkhögskola är också en annan skolform, www.folkhogskola.nu

    och komvux är ännu en annan skolform.

    Vad vill du läsa inom samhällsvetenskap?
    Bra om du kollar på www.studera.nu och på www.yhguiden.se och hittar några intressanta för dig utbildningar, så kan vi titta på dem och säga om du blir behörig eller om du måste komplettera med några kurser.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har tänk på samhällsvetenskap inriktning- psykologi men däremot har jag också tänkt på beteendevetenskap fast samma inriktning eller media som sista hands val.
    • Milla : Hitta några utbildningar på www.studera.nu eller/och på www.yhguiden.se och skicka direkta länkar till oss. Vi får då kolla om du blir behörig eller om du måste komplettera. Grundläggande behörighet till högskolestudier bör du få på Estetiska programmet på gymnasiet (det är ett högskoleförberedande program). Vad det gäller Särskild behörighet, så är det väldigt olika krav och man måste veta exakt vilken utbildning man vill gå efter gymnasiet. Blir du inte behörig på gymnasiet, kan du söka kurser på komvux för att komplettera och kunna söka terminen eller året därpå. Det finns alltså olika lösningar och flera chanser! :)