Hanna

    Hej! Jag vill utbilda mig till undersköterska men för att få csn har jag ett krav att ha klarat minst 9hp. Då jag läste 7,5hp i våras behöver jag bara ta 1,5 till. Jag har hittat ett par korta kurser på olika universitet som jag tänkt söka, men egentligen hade det gynnat mig mest om jag tog en komvuxkurs som ingår i utbildningen till undersköterska i stället, för att kunna tillgodoräkna det sen. Räknas studiepoäng från komvux in i studieresultatet som krävs för att få mer csn? Jag har förstått att 1,5hp är lika med 20 komvuxpoäng. Jag undrar även om jag kan söka studiestartsstöd till den korta kursen som ska berättiga mig till csn eller om det även där krävs att man ska ha läst visst många studiepoäng för att bli berättigad det? Mvh Hanna

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om CSN nekar dig studiemedel på grund av otillräckliga studieresultat så måste du först få ihop till tillräckliga resultat och först efter det kan ha möjlighet att få studiemedel igen.
    Vad gäller "1,5hp är lika med 20 komvuxpoäng" så stämmer det i "omfattning i studietimmar" men inte i svårighetsgrad - det är generellt sett svårare att läsa på högskola-universitet än på komvux men jag tror du kan inkomma med ett godkänt betyg i en 50poängs-kurs från komvux (de minsta komvux-kurserna är på 50 poäng) och CSN gör i så fall en ny prövning av ditt ärende.
    Det är CSN som fattar beslut om studiemedel. Oavsett vad jag eller ngn annan säger, så är har CSN sista ordet och det är deras tolkning av reglerna som gäller.
    Du förlorar i vilket fall ingenting om du söker till komvux. De flesta kurserna på komvux på gymnasial nivå är på 100poäng. Det finns några (ganska få) kurser som har en annan omfattning/storlek, och kan t.ex vara på 50 poäng.
    En 50poängs-komvuxkurs kan man läsa på heltid på 2.5 veckor. En 100p.kurs kan man läsa på heltid på fem veckor.
    Vilka kurser som ingår i Yrkespaket Undersköterska kan du se på skolverkets hemsida här>> De kurserna inom det paketet som är på 50 poäng är
    Anatomi och fysiologi 1, Psykologi1, Anatomi och fysiologi 2 och Samhällskunskap 1a1.

    Studie- och yrkesvägledare