Erik
    Jag funderar på att läsa till beteendevetarprogrammet för att jag är intresserad av att hjälpa människor och stötta de, med vägledning. Vad finns det för yrken? Och vad kan man jobba med om man söker till beteendevetare? En annan fråga är om jag ska studera vidare, vad är skillnaden på att plugga heltid och halvtid? Eftersom jag är en person som gillar att ha fritid, inte bara plugga hela tiden.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    skillnaden på att plugga heltid och halvtid är att man på heltid ska i genomsnitt ägna 40 timmar/vecka åt sina studier och på halvtid - ca 20 timmar/vecka. För halvtidsstudier får man också "bara" halva studiemedel. "Hela studiemedel" består av bidragsdel på ca 3.000 kr/månad + man kan låna så att det blir ca 8.000 kr/månad (totalt). För halvtidsstudier får man ut (bidrag och lån) ca 4.000 kr/månad.
    Det tar också 2 ggr längre tid att uppnå samma "studievolum" på halvtid, jämfört med heltidsstudier.
    Exempelvis, läser man mot kandidatexamen i 3 år på heltid (och det skulle på halvtid ta 6 år).

    Ang. yrke Beteendevetare - var god kika på framtid.se/yrke/beteendevetare.

    vänligen
    ANNA