Ilnur
    Hej!
    Har en fråga ang. komplettering för Sjuksköterska linjen i Umeås Universitet
    Jag har betyg från Ryssland och jag vill kunna se om det matchar med kurserna här i Sverige och jag vill veta om jag kan få studera en kortare period för jag vill kunna komplettera mina betyg från Ryssland till Sverige.
    Går detta?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ilnur,

    Vilka betyg har du? Är det betyg från sjuksköterskeutbildningen i Ryssland? eller vad är det för betyg du har?

    Mitt råd är att du tar med dig dina betyg till Arbetsförmedlingen som kan skicka dem till översättning och sedan till värdering.

    Om dina betyg redan är översatta till svenska eller engelska, kan du i så fall skicka dem till värdering på egen hand, utan någon hjälp från Arbetsförmedlingen eller någon annan.

    Du kan också ta dina betyg till Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd och diskutera hur du bäst ska gå tillväga.

    Du kan också kontakta studievägledare på de högskolor/universitet där sjuksköterskeutbildnignen ges. Var bor du? Om du svarar på frågan var du bor, kan jag se vilken sjuksköterskeutbildning som finns närmast till din stad, där du bor nu.

    Vänligen

    Julia SYV

    Hej, vi fick nu svar /som du kan läsa nedan/ och som förhoppningsvis blir till hjälp för dig! :)

    Hej!
    Jag skickar några länkar som ni kan titta på och bli hjälpta av. Tyvärr är det så att man inte kan tillgodoräkna sig eller få förtur för att man arbetar som Undersköterska.

    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Behorighet/

    https://www.uhr.se/bedomning

    Med vänliga hälsningar / Best regards,
    Infocenter Umeå universitet
    +46-90-786 50 00
    www.infocenter.umu.se/

    • : Hej jag vill studera i Umeå och göra min sjuksköterska utbildning där.
    • : Som svar på din fråga så är det Ja. Jag har betyg från sjuksköterska utbildningen i Ryssland . Jag vill studera i Umeå för dem har en distans utbildning som kan ges. Jag är nuvarande bosatt i Stockholm. Och jag är en utbildad sjuksköterska i Ryssland men just nu så jobbar jag som undersköterska i Stockholm.
    • Anna : Har du fått din utbildning till sjuksköterska i Ryssland värderat? Vad fick du för svar på vad din utländska utbildningen är "värd" i svenska mått mätt?
    • : Hej går det att kontakta SYV i Umeå om detta? Hur kan jag kontakta en SYV i Umeå?
    • : Karolinska har sagt att jag kan jobba som Undersköterska, Läk assistent samt Ambulans personal.
    • Anna : Det är bra att Karolinska har sagt att du kan jobba som Undersköterska, läkarassistent samt ambulanspersonal. Men det är arbetsgivare som bestämmer. Du kan söka jobb som läkarassistent eller ambulanspersonal, men det finns inga garantier på att få jobbet. De yrken är inte legitimationsyrken. Sjuksköterska är i Sverige ett legitimationsyrke. Socialstyrelsen utfärdar legitimation. Allt som oftast vill Socialstyrelsen se Examen från sjuksköterskeprogrammet i Sverige. Det är därför STOR SKILLJAD på legitimations-yrken och icke-leg.yrken. Jag ska hitta kontaktuppgifter till SYV i Umeå och ge dem till dig.
    • Anna : https://www.umu.se/utbildning/program/sjukskoterskeprogrammet kan du se att just i Umeå är det inte Distans, utan "bundet", på plats undervisning.
    • Anna : http://www.omvardnad.umu.se/om-institutionen/personal/?uid=hefo0021&guiseId=203225&orgId=7de4cadfd8e0635f1dff34e3bf18dd668dbdd704&name=Helen%20Forsgren ser du alla kontaktuppgifter till SYV på Umeå Universitets Omvårdnadsinstitutionen. Enligt våra uppgifter är hon på semester nu och kommer till jobbet den 14 augusti men det är mycket möjligt hon kan svara på mail eller i telefon först 18 aug. (finns uppgift om att hon inte är anträffbar innan 18 aug.). Du kan maila redan nu, men det är möjligt du får svar först om ca 2-3 veckor. Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är stor skillnad om du är utbildad sjuksköterska i ett annat land och har dokument med dig som bekräftar det eller inte har dokument med dig, men har kunskaper/erfarenhet eller om du har allmän gymnasiekompetens och vill läsa till sjuksköterska "från början till slut" i Sverige.

    Utifrån info i din fråga är det svårt att avgöra vilket...

    Du får gärna förklara mer. Alternativt gör så som Julia föreslår: ta med dig alla dina betyg och gå prata med SYV på komvux. Om hen inte vet, kan hen /SYV på komvux/ söka expert-hjälp.

    Eftersom du är intresserad av yrket sjuksköterska, skickar jag här några länkar till sidor som erbjuder relevant information:
    https://www.framtid.se/yrke/sjukskoterska

    https://www.framtid.se/yrke/rontgensjukskoterska

    https://www.framtid.se/yrken/halsa-sjukvard

    https://www.framtid.se/yrke/legitimationsyrken

    https://www.framtid.se/yrke/underskoterska

    https://www.fragasyv.se/info/underskoterska

    Du får gärna återkomma med mer info om din situation: vilken utbildning du har; vem du har varit i kontakt med och vad du fick för svar sedan innan...

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Distansutbildning till sjuksköterska finns även på andra ställen, t.ex i Luleå - se www.ltu.se/edu/program/FVSSG/FVSSG-Sjukskoterska

    Utbildning till sjuksköterska i andra länder kan ligga på lite lägre nivå, inte på högskola/universitet såsom det gör i Sverige. Därför kan det tyvärr många ggr vara så att man måste läsa hela Sjuksköterskeprogrammet från början till slut. Och att söka till Sjuksköterskeprogrammet "på vanligt sätt", dvs bortsett från att man redan har utbildning inom samma område.

    Min gissning är att din sjuksköterskeutbildning från Ryssland blir bedömd till att du har "fullständig allmän gymnasiekompetens" och förhoppningsvis även kan bedömas vara behörig att söka till Sjuksöterskeprogrammet, förutom behörighet i svenska och engelska. Inom språken, svenska och engelska, måste du påvisa att du är behörig - i svenska måste du ha kunskaper motsvarande SAS 3, svenska som andraspråk 3 /tredje gymnasiekurs i svenska eller svenska som andraspråk/ eller klara TiSUS test med godkänt resultat.
    I engelska krävs lite lägre behörighet - Engelska 6 godkänt /andra gymnasiekurs i engelska/. Undantag: om man har betyg som påvisar att man har läst minst 500 timmar engelska med godkänt resultat på högskole/universitetsnivå i ett annat land - då bedöms man ha nödvändiga kunskaper i engselska för att kunna läsa eller komplettera på högskolenivå i Sverige.

    Engelska kan tyvärr bli ett stort problem för personer med höga utbildningar från andra länder. Det är inte alltid man över huvudet taget kan engelska, trots sin höga utbildning från utlandet.

    Hej igen,

    kontaktuppgifter till SYV på UU Institution för omvårdnad - finner du här>>.

    Om du mailar, råder jag dig uppge följande info:
    1. vilka tidigare betyg du har - både från Ryssland och från Sverige; och om dina betyg från Ryssland är värderade eller i alla fall översatta till svenska eller engelska;

    2. vilka kurser i svenska och engelska du har godkända betyg i.

    LYCKA TILL!

    Tips: läs gärna på följande sidor - https://www.framtid.se/yrke/sjukskoterska

    https://www.framtid.se/yrke/legitimationsyrken

    www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimation

    Och du kan också kika på andra yrken inom vården: ex.
    Sjukhusyrken>>
    Ambulanssjukvårdare>>
    Vårdadministratör>>

    Du kan också, om du vill, titta på vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskolan: det är utbildningar på Eftergymnasial nivå, men på lägre nivå än sjuksköterska, som i Sverige är en högskoleutbildning.

    Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och visar väldigt bra resultat vad det gäller att få jobb direkt efter utbildningen. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Det kan finnas "restplatser" till höstens start, ex. finns dem på den här yh - >>specialistunderskoeterska-inom-demens-arboga