Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Studieuppehåll på gymnasiet?
1Poäng
Anna-Karin
Hej!
Vår son går nu andra året på gymnasiet (fyller 18 i sommar). Han trivs rent socialt men klarar inte ämnena, tvekar på om det är rätt linje och har svårt med motivation och ork. Vad gäller om han vill göra ett studieuppehåll? Vilket är den befintliga skolans ansvar? Kan han göra praktik för att prova vad han vill göra och ändå få studiebidrag?
Anna-Karin
Hej Anna-Karin,
i den situationen som du beskriver finns det olika saker man kan göra, olika alternativ.
I. man kan ansöka om att byta till IM, Individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
och på den utbildningen kan man kombinera studier med praktik eller gå på "Helpraktik" under en period - planen görs för varje elev separat, individuellt - utifrån individuella behov; om man läser på IM på heltid, har man rätt till Studiebidrag från CSN.
II. byta till ett annat Nationellt program (i fall han vet vart han vill byta och det finns plats där) - och då med förlust av ett år: från åk2 till åk1.
III. söka till åk1 till nästa års antagning - och nu under resten av året försöka hänga med så gott det går och försöka få godkända betyg i så många kurser som möjligt.
IY. söka till åk1 till nästa års antagning - och nu under resten av året gå på IM; Individuellt alternativ.
Y. hoppa av gymnasiet och se vad som finns för övrigt - söka jobb; söka till en folkhögskola; olika projekt som finns i kommunen.
YI. prata med rektor om möjlighet kan finnas att gå om ett år på samma program/inriktning - om han t.ex. flyttar nu till åk1 igen.
Det är absolut inte omöjligt att komma tillbaka till samma program/inriktning som man hoppar av gymnasiet men skolan kan inte "reservera" plats till honom - utan man får se sen om det finns plats. I "värsta fall" får man be utbildningsförvaltningen att placera din son på samma program/inriktning som han hoppade ifrån - på en kommunal skola - som en "extra elev" även om ingen plats finns. (i likhet med vad som händer om en elev flyttar med sin familj till en stad där inga platser finns lediga på det rätta programmet).
Skolans ansvar ligger i att försöka utreda var svårigheterna ligger (t.ex. om dyslexi och/eller dyskalkyliproblematiken finns med i bilden) och i fall problemen kan identifieras, sätta in resurser i form av kontakt med speciallärare. Sedan har din son rätt att gå kvar i fall han har tillräckligt högt närvaro, även om han riskerar att inte få godkända betyg.
Hej! Jag talar tre språk flytande, varav ett är mitt modersmål. Hur borde jag ange dessa i mitt CV? Låter det rimligt att ange ett av dem som "modersmålsnivå" och de två andra som "tvåspråkig nivå"? Eller kanske...
Vägledare: :
Hej Anna,inte helt lätt att svara på en så "enkel fråga" som hur man anger sina språkkunskaper i CV. :)Det finns många sätt att göra det på - och... Läs hela svaret
Hej! Jag funderar på ifall man bör vara flytande i språket man studerar för att bli lärare i moderna språk när man börjar plugga - eller ifall man får tid och möjlighet att lära sig språket under tiden man studerar?
Julia: :
Hej Johannes,godkänt betyg i Moderna språk 3 ( i det språket som man vill bli behörig att undervisa i ) brukar krävas för BEHÖRIGHET till utbildningen. Det är givetvis bra att... Läs hela svaret
Hej! Kan jag välja danska steg 2 som individuellt val om jag talar danska flytande eller måste jag gå kurs 1 först?
Milla : :
Hej Gustav!
Det är en fråga som löses på skolan, lokalt - och om du har förkunskaper, borde du kunna börja på Steg 2 direkt. Frågan är dock... Läs hela svaret