susanne

    hej jag har en dotter som skulle i framtiden vilja jobba med personer i samhället som hamnat fel ( fängelse) Hon har pratat om psykolog men jag förmodar att det finns fler yrkesroller som arbetar med samtal och behandling än dessa. hennes betyg kommer dock förmodligen inte att räcka till att läsa SAM med beteendeinriktning så jag undrar nu vilka andra Gymnasielinjer som skulle kunna vara passande för henne att söka till, samt vilka andra yrkesroller än psykolog skulle man kunna tänka sig .

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Susanne!
    Jag tänker på yrket Frivårdsinspektör. Som frivårdsinspektör är man i grunden socionom eller har en högskoleexamen med beteendevetenskaplig eller juridisk inriktning. Kika gärna även på framtid.se/yrke/socionom

    Högskoleutbildningar på socionomprogrammet, juristprogrammet och beteendevetenskapliga program kräver inte att man på gymnasiet gått något speciellt program eller inriktning. Grundläggande behörighet till högskola ska man dock ha och även godkänt betyg i matematik 2 och i samhällskunskap 1b.
    För Grundläggande behörighet till högskola i form av kurserna svenska 2,3 och engelska 6 har eleverna rätt till att läsa även om de går på ett yrkesprogram.
    Om din dotter kommer gå ett yrkesprogram, råder jag henne att säga på skolan att hon vill läsa kurser för grundläggande behörighet + läsa samhällskunskap 1a2 och matematik 2a. Av de yrkesprogrammen kan jag i så fall i första hand rekommendera VO.
    Det är inte alls ovanligt att efter VO komma in på socionomprogrammet eller på ngt beteendevet.program och även på psykologprogrammet eller juristprogrammet.  Viss komplettering efter gymnasiet kan dock bli aktuell.
    Andra gymnasieprogram att kika på:
    HA
    ES (inriktning estetik och media - i första hand)
    HU (inriktning kultur - i första hand).

    Med utgångspunkt i din fråga vill jag även råda att kasta ett öga på yrkespresentationerna på www.framtid.se - kanske i första hand på följande (länkarna nedan):
    kriminalvardsinspektör
    kriminalvårdare
    kriminolog
    brottsförebyggande samordnare
    ungdomscoach
    beroendeterapeut
    rättssociolog
    beteendevetare
    psykiatrisjuksköterska