Julia
    Hej jag sitter nu i en väldigt jobbig situation. Det handlar om 2 olika skolor som jag vill gå på. Men problemet är att jag vill gå på båda och kan inte välja ifrån mig. Den ena skolan är estetiskt med spelgrafik och den andra är vård och omsorg. Jag har precis börjat på estetiska gymnasiet men tänket hela tiden på vård och omsorg. Det känns superjobbigt. Jag vill inte ge upp kurser inom estetiska och jag vill så gärna börja på vård och omsorg. Jag vet inte vad jag ska göra finns det någon möjlighet att läsa båda program? eller att läsa en kurs på skolan och sedan gå till en annan ? Nu när jag går på den skolan tänker jag konstant på vård och omsorg medans jag inte vill heller strunta i att läsa de kurser inom estetiska. vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    Tyvärr kan inte en gymnasieelev vara inskriven på mer än en utbildning åt gången. Vet du att det finns ledig plats på VO som står och "väntar på dig"? Om ja, då har jag ett förslag: be om att få provgå på VO i ett par dagar? Genom att gå på det andra programmet "på riktigt" i några dagar får du en känsla på hur det går att vara elev på den utbildningen och kan förhoppningsvis komma fram till ett beslut.
    För övrigt så finns det utrymme inom varje gymnasieprogram för 200 poäng (2 st. normalstora kurser) inom Individuellt val och det är teoretiskt möjligt att på Estetiska programmet få läsa kurser inom vård och på VO läsa estetiska kurser (inom individuellt val) - men det kan å andra sidan inte garanteras: schamat måste gå ihop och båda programmen måste ges på samma gymnasieskola, för annars finns det inte behöriga lärare och tillräckligt med elever som går de kurser, på samma gymnasieskola, som du vill gå inom Individ.val.