Adam
    Hej!
    Jag befinner mig i en situation där jag hamnat i ett vägskäl. Jag har spelat och levt hockey under hela mitt liv och skulle vilja ha rådgivning. Jag gick Samhällsvetenskap på gymnasiet med halvdassiga betyg. Har runt 14,5 i meritvärde. Jag känner att jag vill ha en grund att stå på och vill försöka utbilda mig. Har tittat närmare på ett program där det krävs att jag pluggar upp 5 kurser. Matte D och E, Kemi A och Fysik 1,2. Hur går jag tillväga? Basår känns näst intill omöjligt att komma in på med mitt meritvärde. Komvux är väl ett annat alternativ att beta av någon kurs antar jag.
    Tacksam för svar!
    Mvh,
    Adam.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Adam,
    KomVux är ett bra alternativ eftersom du kan läsa alla gymnasiekurser som du inte har läst och behöver för behörighet - på KomVux.
    Du kan söka till Basår på Universitetet också, samtidigt som du söker till KomVux - det är separat antagning och du kan få plats på högskolan, på KomVux & på en Yrkeshögskola - samtidigt och sedan välja vilken utbildning du tackar JA till.
    Du skriver inte vilken utbildning du har tänkt att söka på högskolenivå, jag vill passa på och tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar, se på www.yhguiden.se. De är mindre kända än högskoleutbildningar, vilket är väldigt synd för att det finns många som är mycket bra och leder direkt till jobb (längd på de flesta YH utbildningar är 2 år).

    Tillbaka till frågan om studier på KomVux:
    om du studerar på minst halvtid har du rätt till Studiemedel (bidrag från CSN med möjlighet att låna) och detta oavsett om du deltar i lärarledd undervisning eller studerar på distans.
    Du behöver läsa 5 hundrapoängs kurser och på heltid läser man alla dem under 25 veckor.

    Jag råder dig att titta på din kommuns hemsida under KomVux /eller Vuxenutbildningen/ och ansöka - oftast kan man ansöka via hemsidan. Du kan alltid senare tacka NEJ till utbildningsplats om du kommer på andra tankar.
    Du kan boka tid hos en Studie- & yrkesvägledare på KomVux eller komma under deras Öppetider /info- bör finnas på kommunens hemsida/ och om det inte finns, så ringer man kommunens växel och frågar.

    Jag hoppas att du fick en del svar som kan hjälpa dig framåt. Du får gärna återkomma om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för snabbt svar!
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är mycket glada om vi kan hjälpa till, återkom om du har fler frågor, du kan också återkomma & berätta hur det gick för dig i dina fortsatta studier! Bästa hälsningar! Milla SYV
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Adam, jag vill komplettera ett svar, som du tidigare har fått från min kollega.
    Du skriver om att du inte har jättehöga betyg från gymnasiet men vill fortsätta utbilda dig. Jag vill ge dig därför tips om Högskoleprovet som ger en extra chans att konkurrera om en utbildningsplats. Man måste dock vara behörig till den valda utbilningen, vilket man uppnår med godkända betyg i de behörighetsgivande kurser.
    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV