Kriss
    Hejsan!

    Jag har pluggat och fått en Filosofie kandidat i psykologi online från ett svenskt universitet. Mitt mål är dock att bli psykolog (vilket jag vet är en 5-årig utbildning på plats om man vill studera i Sverige).

    Jag hade därför tänkt bygga en psykologutbildning i Europa genom onlinestudier (som jag sedan förhoppningsvis kan konvertera till en svensk via Socialstyrelsen).
    Som jag fattar det är en kandidat i psykologi en så kallad Bachelor of Arts ute i Europa – men min fråga är vilka masters ska jag leta efter för att kunna fortsätta och bli psykolog i det landet jag väljer att studera i?

    Jag vet att det exempelvis är möjligt att läsa hela psykologprogrammet online i Spanien och andra europeiska länder, men vilka program ska jag leta efter som jag kan bygga vidare med på min Bachelor? Jag är öppen för masters i de flesta europeiska länder – men behöver alltså hjälp med att förstå om det:

    1. Är möjligt att bli psykolog på detta sätt,
    2. Vilka utbildningar och program jag ska leta efter för att få en psykologtitel (det är en hel djungel och vill komma på det klara med vad jag ska hålla utkik efter)?
    3. Måste jag göra min praktiska tjänstgöring i landet jag tar min master – eller hade jag, om Socialstyrelsen godkänner att konvertera min svenska kandidat plus framtida utländska master i Sverige, även kunnat göra praktik här?

    Tusen tack på förhand för hjälpen!
    Kriss

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att bli psykolog i Europa genom onlinestudier är definitivt möjligt, men det finns några faktorer att beakta. Läs (nedan) mina tankar och "förslag" som jag vill dela med mig som "svar" på din fråga:

    Möjligheten att bli psykolog genom onlineutbildning: Ja, det är möjligt att bli psykolog genom onlineutbildning, men det finns vissa utmaningar och begränsningar. För att bli licensierad psykolog måste du uppfylla specifika utbildnings- och praktikkrav som kan variera mellan länder. Det är viktigt att undersöka licenskraven i det land där du vill praktisera som psykolog för att se till att din utbildning uppfyller kraven. Här tänker jag också på språk-frågan. Om du ska kunna praktisera som psykolog i t.ex Spanien, måste du ju kunna prata spanska extremt bra (nästan på "modersmålsnivå").

    Vilka masterprogram du ska leta efter: För att bli psykolog i Europa bör du leta efter ackrediterade masterprogram i psykologi som leder till licens eller registrering som psykolog i det aktuella landet. Det är viktigt att se till att masterprogrammet du väljer är erkänt av de relevanta yrkesorganisationerna och licensmyndigheterna i det land där du vill praktisera. Sök efter program som är utformade för personer med en kandidatexamen i psykologi.

    Praktisk tjänstgöring: Kraven för praktisk tjänstgöring kan variera mellan länder och program. Vissa länder kan kräva att du genomför praktiken i det land där du tar din master, medan andra länder kan tillåta dig att genomföra praktiken i ett annat land. Det är viktigt att kontrollera de specifika kraven för praktisk tjänstgöring i det land där du planerar att studera och praktisera som psykolog.

    Om Socialstyrelsen godkänner konverteringen av din svenska kandidatexamen och din utländska master kan du kanske kan vara berättigad att genomföra din praktiska tjänstgöring i Sverige. Men det är viktigt att förstå att detta kan variera beroende på de specifika reglerna och kraven i Sverige och hur de tolkas av de ansvariga på socialstyrelsen som fattar beslut i den frågan.

    Slutligen rekommenderar jag starkt att du kontrollerar de specifika licenskraven och förfarandena för att bli psykolog i det land du är intresserad av att studera och praktisera i. Det kan vara bra att rådgöra med professionella organisationer för psykologi i det aktuella landet för att få mer detaljerad information och vägledning.
    Som allmän studievägledare (ej expert inom just det specifika område som din fråga ligger inom) kan jag tyvärr inte ge dig ett bättre eller mer detaljerat svar eller några mycket konkreta råd t.ex ang.i vilket land det blir lättare att bli psykolog för att sedan även kunna få legitimation som Psykolog i Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kriss :

      Tack Milla, detta var till stor hjälp.

      Ha en bra dag!