Hej Andreas!
    Jag uppfattar din fråga så här: finns det någon skillnad när man senare söker till högskola-universitet, alltså till utbildning på högskolenivå, i Sverige, om man på gymnasial nivå har betyget i Svenska 1 eller i SAS, svenska som andraspråk1?
    Och i så fall är svaret - nej. Utan de kurserna är jämställda och ger samma behörighet till högre studier.