SYV-besökare
    Hej,
    jag har en fråga om hur betyg i svenska som sätts på elever som läser i utlandet - t.ex på IB-skolorna (motsvarande grundskola) bedöms i Sverige? Min erfarenhet är att elever med samma betyg i Swedish A - får ibland svar att de har "godkänt betyg i svenska" men ibland får de göra test inför studier i Sverige på de "vanliga" svenska gymnasieprogram, ej IB. Är det rimligt och rättvist?
    Tacksam för svar!
    S.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej SYV!

    Enligt info på Skolverkets hemsida>> kan inte utländska betyg jämföras med svenska. Var god läs på länken ovan.

    Att utländska betyg ej kan jämföras med svenska betyder att eleverna söker i ”fri kvot”, ej konkurrerar om gymnasieplats mot övriga sökande, som har svenska grundskolebetyg.
    Därför spelar det ingen roll om eleven har ”endast godkänt betyg” eller högsta betyget, för att hen kan ändå inte konkurrera om plats på gymnasiet MED HUR HÖGA BETYG HEN HAR.
    *******
    Ang. behöva göra test i svenska eller bara bli bedömd att man har kunskaper motsvarande godkänt betyg i svenska (från vårterminen i åk9)
    Jag har nu ringt och pratat med en sakkunnig på Skolverket. Hen säger att det ej finns några andra regler än att rektor på gymnasiet som får bedöma om hen kan godkänna betyg i svenska som är ett annat betyg än just betyg från åk 9 (vårterminen) - och rektor kan i så fall sätta E-betyg, ej högre /det så kallade Rektorsbetyget/ eller bedöma att hen ej kan sätta rektorsbetyg och hänvisar i så fall att göra test i svenska.
    Jag förstår att det känns snopet att elever med samma betyg satt av samma lärare kan få olika bemötande, beroende på att de söker i olika delar av Sverige eller t o m i samma stad - men till olika gymnasieskolor.
    Jag håller med dig om att det vore bättre om gemensamma regler skulle införas.
    Dock har inte jag lyckats hitta någon ”organisation” som kan beordra alla de olika gymnasieantagningskanslierna ”köra samma race”. Skolverket säger att det är varje kommun som själv ansvarar för gymnasieantagningen inom sin kommun. På så sätt blir det svårt att införa gemensamma regler. Då måste alla de olika kommunerna komma överens…
    Min gissning är att det pga det handlar om ganska få elever (om man t.ex mäter i %) - att det blir en ”icke-fråga”, tyvärr… Sedan kan man ju också säga så här att ”har man kunskaper - så kan man ju bekräfta dem genom testning/prov”, varför inte?
    Vad jag personligen tycker spelar i detta fallet ingen roll. Jag kan ju inte ändra på reglerna.

    Länktips
    https://www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning/slutfora-gymnasiestudier-i-sverige-efter-att-ha-gatt-i-skola-utomlands-1.190311
    http://antagningskanslier.se/ - en sida som listar alla de olika gymnasieantagningskanslierna
    http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800 - Skollagen
    http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/gymnasieforordning-20102039_sfs-2010-2039 - Gymnasieförordningen.

    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare