Daniel SYV

    Hej Marija!
    Tyvärr känner vi inte till en sådan möjlighet. Eftersom syv-programmet leder till en yrkesexamen (i studie- och yrkesvägledning), så finns det inte någon möjlighet att sätta ihop den utbildningen av fristående kurser. Detta bl.a för att många praktikveckor ingår i utbildningen och praktik gör man under handledning av 2 handledare: en från skolan/lärosätet (alltså den högskola eller universitet där man läser SYV-programmet) och en på en arbetsplats (som kan vara en skola, Arbetsförmedlingen, något projekt eller dylikt). Man redovisar sedan vad man på praktiken har gjort (bl.a spelar man in samtal med elever som analyseras sedan av läraren och kursare) - och ingen sådan möjlighet kan finnas om man skulle läsa fristående kurser. Så, enligt vad som gäller idag (september 2021) så kan man i Sverige uppnå examens som studie- och yrkesvägledare endast genom studier på SYV-programmet (på samma sätt som man endast kan bli socionom genom studier på socionomprogrammet, eller sjuksköterska - endast genom studier på ssk-programmet).
    Men SYV är inte ett yrke som kräver legitimation, i alla fall inte än. Alltså får arbetsgivare anställa med vilken tidigare utbildning som helst och det finns exempel på att utbildade lärare, beteendevetare, informatörer/kommunikatörer kan jobba som SYV-ar. Dock söker arbetsgivare ofta i första hand personer med examen från SYV-programmet för att anställa på SYV-tjänster. Finns det inte någon sådan möjlighet, kan "andra" få en chans. Dock är det nästan uteslutande någon form av längre (minst 3 årig) högskoleutbildning som krävs för att kunna få jobb som SYV.