Evelina

    Hej jag går estet media och vill byta till Samhäll media och undrar vilka media kurser man har och vilket år man har dom på Samhälls programet och så undrar jag om jag måste gå om ettan för det är typ tre kurser som jag inte har och det är naturkunskap, psykologi och språk. Men det är en kurs som jag har just nu och det är historia men dom på Samhäll har inte haft den än och dom kommer ha den i tvåan istället.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Evelina,
    byta från ett program till ett annat program är inte elevens rättighet.
    Du får givetvis fråga rektor på det programmet dit du vill byta. men rektor behöver inte ta in dig, även om ledig plats finns.
    Din rättighet består i att få söka om - till åk1, på nytt; och på nytt konkurrera om en plats med dina grundskolebetyg.
    Du behöver inte tänka på vilka kurser du och elever på det andra programmet läser nu eller har läst förut, därför att även om ni skulle ha läst samma kurser, kan rektor ändå säga Nej, det går inte ta in en ny elev. För det första, så kanske ingen ledig plats finn. Men även om ledig plats finns, behöver inte rektor ta in en ny elev på annat sätt än genom konkurrens om platsen in i åk1, då eleven söker genom gymnasieantagningen och konkurrerar om platsen med sina grundskolebetyg.
    Om rektor tar in dig - på annat sätt - än genom gymnasieantagningen och konkurrens om plats i åk1 med hjälp av grundskolebetyg, blir det i så fall rektors ansvar att se till att du får en rimlig chans att uppnå kraven för examensbevis. Rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat gymnasietprogram /ett sådant beslut måste dock fattas innan eleven avslutar åk2/ - och i så fall kan innehåll i ditt examensbevis avvika från innehåll i de övriga elevernas examensbevis...
    Lägg in ansökan till åk1 och konkurrera om plats på gymnasiet, på nytt, med dina grundskolebetyg. Du kan göra det samtidigt som du försöka fixa andra lösningar, ex byta in dig i ett nytt program.

    Hälsningar

    Peter syv