Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på komvux gör man komvuxarbete som är en likastor kurs som gymnasiekurs gymnasiearbete (100 gymnasiala poäng). Utan godkänt betyg i komvuxarbete (eller gymnasiearbete, om man har det betyget med sig från gymnasieskolan) får inte komvux-examen utfärdas.
    På komvux får inte betyget i kursen Idrott-och-hälsa 1 ingå i examensbevis, men annars är det "samma omfattning": 2400 gymnasiala poäng ingår i komvuxexamen; och 2500poäng i examen från gymnasiet. Det är något friare på komvux vilka kurser som får ingå... så viss skillnad är det ändå mellan komvuxexamen och examen från gymnasiet.
    Vad gäller folkhögskolorna, så kan man på allmänna kurser (normal studietid tre läsår) uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier. Folkhögskolorna ger omdömen, ej betyg. Högsta möjliga omdöme är 4.0. För ett studieomdöme om grundläggande behörighet ställs ett antal krav: både på studiernas omfattning, innehåll och prestation från den studerande.
    Det är, alltså, i princip samma krav som ställs (man måste "kunna vissa saker") för att uppnå "gymnasiekompetens" på komvux, folkhögskola eller gymnasieskola.
    Jag hoppas jag har svarat på din fråga nu, men återkom annars och formulera din fråga på ett annat sätt, så ska jag göra ett nytt försök att svara!

    Studie- och yrkesvägledare