David
    Om man har F i de flesta ämnen(+4) får man ändå stå på flaket med mössan och skrika att man har tagit studenten ?
    Eller är det bara de som är godkända som får göra det ?
    • : Ja, alla får fira att de är arbetslösa.
    • : Jag vet inte riktigt. Om kurserna gör så att du får mindre än 2250/2500 poäng så får du ju inte grundläggande behörighet och inte en examen heller (högskoleförberedande program, ej utökad). Du får ett studiebevis, och får sedan komplettera studier på komvux för att få en examen. Angående firandet så tror jag ingen kan bara säga "Utan gymnasieexamen kommer du inte in här". Vid studenten är det ju en form av avslutning av dina studier, och det gör du ju, du avslutar din tre-åriga gymnasieutbildning, för att sedan komplettera den för examen. Du kanske inte känner dig lika glad som om du hade fått en riktig examen, för att sedan läsa vidare på högskola. Du kanske känner en viss "tyngd" på axlarna för att du inte klarade av gymnasiet. Men den goda nyheten är att du vet vilket mål du har (visst vare du som ville gå ekonomi på HHS?) och kan kämpa mot det. Och trots allt har du troligtvis gått grundskola och gymnasiet och det är ju inte en kort del av ditt liv.Så jag tror att inget skulle hindra dig att vara med dina vänner för "One last time" #liteöverdrivet :P! Jag tror att du kommer klara det, bara du ger allt du kan på komvux och satsar på högskoleprovet vid sidan om :)! Lycka till i dina fortsatta studier och hoppas du får (jag tror nästan det) får delta på avslutningen. MVH,
    • : Och där fick du svar från SYV, så det var inget problem för dig i att delta :)!
    • : Tack Brendan, att du kommer ihåg mitt HHS inlägg! Överdriver lite där med fyra F. Men det är ALLTID bättre att fråga än att inte göra det och ha olika alternativ!
    • : Ingen orsak! Jo, för du skulle söka reell kompetens eller vad det nu vad (det var något att du hade något musikgrejsemojs i alla fall) så kom ihåg att jag tog reda på mer om just det (vid framtida frågor från nån) :). Absolut, det har du helt rätt i + det är bättre att veta mer än ingenting alls. Såg nyss att du hade skrivit att du hade F i Matte och Svenska 3. Och svenska 3 behövs ju för examen, så jag tror du får ett studiebevis i alla fall. Men den goda nyheten är att du inte behöver plugga sådär jättemycket (10 veckor på heltid). Så då kan du ju medan läsa olika guider till hp och sådant, då får du ju chansen att göra den två gånger. Höst och nästa vår om du vill söka nästa år. För övrigt menade jag inte det där med att du "inte klarade gymnasiet", utan att du inte fick examen :). MVH,
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej David!

    Alla som gick på gymnasiet i tre år får stå på faket med mössan och skrika allt de orkar. Den som inte uppnådde kraven för gymnasieexamen får Studiebevis (i stället för Examensbeviset) men utbildningsdokumentet får man i ett kuvert så det är ingen som ser vad det heter och även om någon skulle se rubriken/överskriftet, så är det så att även om man är underkänt i en kurs för mycket eller om man läste 2450 poäng (50 poäng för lite) - får man ändå ett Studiebevis.

    Hur som helst så får man skrika på flaket allt man vill. Vad man, däremot, gör efter gymnasiet är en annan sak. Utan gymnasieexamen är man inte behörig att söka till högskola/universitet och med många F i gymnasiala kurser, inte heller blir man antagen till en yrkeshögskoleutbildning (fast man får söka och se, men det blir svårt att komma med - när man även saknar arbetslivserfarenhet men kolla på www.yhguiden.se och sök om du hittar ngt. intressant för dig).

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet om vilka alternativ som finns efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare