Beyza

    Hej, jag tog studenten iår men vet inte vad jag ska göra nu efter. Jag gick ut med 11F. Nu i höst ska jag plugga engelska 5 och svenska 3. Men jag vet inte vad jag vill göra efter? Jag tänker lite på något med data eller design då det är intressant. Grejen är att jag inte är så duktig på matte men vet verkligen inte vad jag ska göra och jag behöver verkligen hjälp! Behöver vägledning..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Beyza; min första tanke är att du behöver sitta och prata med en studie- och yrkesvägledare och kanske t o m många gånger. Boka tid hos SYV på komvux för ett vägledningssamtal.

    Det du kan göra innan du går pratar med SYV på komvux är att du kikar på många olika yrken på www.framtid.se - det är en sida som presenterar fler än 2.000 olika yrken. I de flesta yrkespresentationerna står det är även vilka utbildning som krävs eller önsas...

    Du skriver att du inte är så duktig på matte - kika på www.matteboken.se - en sida där grundskole- och gymnasiala kurser i matematik är upplagda för repetition och självstudier. Mattecentrum driver också kostnadsfria Räknestugor - dvs det är gratis att få hjälp i en sådan Räknestuga. Se om en eller flera Räknestugor finns på den orten där du bor - mattecentrum.se/raknestugor.

    Se gärna också info på gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet