Aisa
    Jag går just nu de sista månaderna i nian och vi har redan sökt in oss i skolor och program. Det enda jag valde var naturkunskap för att jag har sen barndom haft en tanke (tanke o tanke, blivit mer tjatad om att bli) om att bli tandläkare eller något åt läkarhållet. Jag trodde att man bara kunde välja naturkunskap för att sedan plugga tandläkare på universitet, men jag läste någonstans att man kan bli tandhygienist efter vård och omsorg programmet och sedan jobba sin väg uppåt till tandläkare.
    Är det sant? Vilket är smartast då att välja? Är det säkrare att man blir tandhygienist och sedan bli tandläkare genom VO elr gjorde jag rätt i att bara välja Naturprogram i mina gymnasieval?
    Jag kan vara studiemotiverad när jag väl anstränger mig men jag lämnar hellre pluggandet tills kvällen innan. Jag har dock inga svårigheter att lyssna och vara koncenterad på lektioner.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Aisa!

    Det är jättebra att du kan vara studiemotiverad och inte har några svårigheter att lyssna och vara koncentrerad på lektioner!

    Jag undrar om du gillar matte, kemi, fysik och biologi? Det måste man göra om man ska gå Naturvetenskapsprogrammet. Man läser det tuffa C-spåret i matte, det avancerade spåret, på Naturvetenskapsprogrammet. Om du nu i nian har A - betyg i matte, fysik, kemi, biologi - ser jag inte några problem med att välja Naturvetenskapsprogrammet.

    Om du t.ex har D betyg i matte, fysik, kemi eller biologi - då skulle jag tänka en gång till och troligtvis välja om till Vård- och omsorgsprogrammet.

    På sikt kan man bli behörig till läkare och tandläkare - på vilket program som helst (för att man kan komplettera på komvux efter gymnasiet). Det finns också möjlighet att göra prövningar och få betyg "den vägen".

    Ett sätt som jag vill lägga "ett varmt ord för" är att läsa Vård- och omsorgsprogrammet, lägga till kurser för Grundläggande behörighet + försöka läsa även de kurser som ger behörighet till utbildningar som leder till att man kan bli Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska, Arbetsterapeut, Socionom, Fysioterapeut

    Vilka kurser det är förklarar vi på den här sidan.Här>> är direktlänk.

    Jag vill be dig att läsa på den här sidan och du är välkommen att återkomma sen, om du har några frågor kvar eller om nya frågor dyker upp.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Förtydligande: jag menar så här - att om du på Vård- och omsorgsprogrammet blir behörig att söka till Sjuksköterska (vilket är fullt möjligt) då är det inte så mycket att komplettera med - för att bli behörig att söka utbildningar till läkare/tandläkare (det går att göra det på ett år, 2 terminer).

    Och så har man många andra val - söka jobb direkt (som Undersköterksa); söka utbildningar på Yrkeshögskola och bli Tandsköterksa eller Specialistundersköterska eller Behandlingspedagog (se hela utbudet på www.yhguiden.se ).