Lilla

    Hej Jag ska bli nästa 22år. Jag drömmer hela mitt liv att bli som tandläkare. Jag har inte behörighet men jag kämpar nu för att få de. Först ska jag plugga vård och omsorg Och sedan ska jag samla behörighet för tandläkare. Jag känner att det är jätte svårt att få i alla ämne bra betyg exempelvis ett B eller A. Vad ska jag göra? Vad tipsar ni mig? För det första är det rätt väg att börja med vård och omsorg då på grund av att jag ska Få1600 poäng!!!. För det andra studerar jag matte 2a hur ska jag komma till tandläkare ska jag börja om och studera matte 1c 2c....?? Jag har ett barn som är 5 månader men jag kämpar nu hårdare så mycket så möjligt när jag har tid hinner jag att studera!!!. Jag vill inte avlämna min dröm!! Sista fråga om jag fick e c d b och bli behörighet till tandläkare får jag göra högskoleprov?? Är det jätte svårt??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att göra högskoleprovet är frivilligt; det är mycket sällan blir så att man "måste" göra högskoleprovet. Men du kan anmäla dig nu och fram till 3 februari 2020 för att kunna göra högskoleprovet (HP) 4 april 2020. Ofta får man högre resultat på HP för varje nästa gång man gör högskoleprovet (i alla fall fram till fjärde eller femte gången som man gör HP). Så, du får gärna träna på att genomföra HP - om du har råd med avgiften, 450 kr.
    *****
    Bra att du kämpar. Jag förstår att det kan vara svårt på olika sätt, bland annat har du barn vilket så klart tar tid i anspråk och kan vara påfrestande på olika sätt.

    Angående matematik i förhållande till behörighet till tandläkarprogrammet
    Du behöver få godkänt betyg i Matematik 4; om du läser matematik 2 eller 3 eller inte - kommer inte (för behörighet vad gäller matte) spela någon roll.
    Matematik 1 med godkänt betyg ingår i Grundläggande behörighet.
    Om du ska ta in betygen i matematik 2 och 3 in i ditt examenbevis, då är det fördelaktigt för dig att ta betygen i Matematik 2a och 3b (för att det brukar vara lättare att få Högre betyg i en lite lättare mattekurser...).
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för hjälpen men frågan är om jag inte har behörighet får jag göra HP?
    • Milla : Alla får göra högskoleprovet, oavsett vilka betyg de har (eller inte har). Resultat från HP kan man använda även till annat än att försöka komma in på högskola/universitet; t.ex kan man i CV när man söker jobb uppge hur högt resultat man fick på högskoleprovet ... eller bara för att bevisa för sig själv "hur duktig man är". Du kan definitivt anmäla dig till högskolerpovet. Det är bra att träna på HP för att få högre resultat nästa gång du gör HP.