Sofie

    Hej. Jag är 19 år och fick för många F i gymnasiet och har nu direkt efter studenten börjat läsa mina sista kurser på komvux. Alltså är jag inte behörig för högskola ännu. Jag undrar om min examen kommer att räknas exakt som en vanlig gymnasieexamen och hamna i endast urvalsgrupp BI eller om jag kommer att ligga i BII eller båda... I gymnasiet gjorde jag två F-prövningar så det står "prövning" bredvid två kurser på mitt studiebevis just nu. (Om det spelar någon roll)

    • : Jag förstår nog inte helt ändå. Jag kommer att läsa 850 poäng på komvux och det blir ju 850/2400=ca 35% alltså är det ju mindre än 2/3. Vart hamnar jag då?
    • Milla : I BII, kompletteringsgruppen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,

    reglerna säger att i fall man i sitt examensbevis har Minst två tredjedelar Komvux-kurser då är det Inte en komplettering av gymnasiestudier utan en Examen från KOMVUX.
    OM MAN I SITT EXAMEN FRÅN KOMVUX HAR mindre än 2/3 delar kurser som är läste på komvux (eller prövningar, GJORDA EFTER det att man slutade på gymnasiet), då är det en Komplettering av tidigare gymnasial utbildning. Och då är hela examensbeviset från komvux en "komplettering" och i så fall prövas man endast i BII.

    Hur ser man att det är komvux-kurser eller kurser lästa på gymnasieskolan?
    Jo, det är Olika Koder på samma kurs, beroende på om den lästes på komvux eller på en gymnasieskola.

    Vänligen
    Julia