Maryam
    Hej! Jag undrar om jag måste läsa ett helt tekniskt basår eller bara det kurser jag behöver för att bli behörig till programmet jag vill komma in på i Univeistet . Jag har gått samhälls på gymnasiet och och vill nu bli högskoleingenjör. Sedan undrar jag om man kan komma in om man läst matte 3b och 4 . Men behörighetskraven är matte 3c

    1 Svar

    Hej Maryam!

    Du behöver inte läsa ett teknisk basår utan du behöver endast läsa de kurserna som krävs för att bli behörig till högskoleingenjör. Däremot brukat många välja att läsa ett tekniskt basår för att då ingår samtliga kurser automatiskt.

    Du behöver områdesbehörighet 8/A8 vilket är följande kurser:
    Fysik 2
    Kemi 1
    Matematik 3c

    Matte 3c kan inte alltid likställas med matte 4 däremot ger matte 4 dig 0,5 meritpoäng om du söker till högskoleingenjör.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    Matematik 4 är en högre kurs än matte 3c så det borde räcka men dubbelkolla alltid med högskolan vad som gäller för att vara säker.