Emma
    Jag läser/ läst digitalt skapande 1 och 2 för att få dom 300 extra poängen jag kan få genom teknik college. Men jag undrar om jag måste läsa matte 5 för att få alla 300 poängen (jag tror inte jag kommer klara av matte 5)
    • Anna : Är det på Teknikprogrammet du läser? Vilken inriktning på programmet?
    • : Ja jag läser teknikprogramet och inriktning design och produktutveckling
    • Anna : Vi har kontaktat några sakkunniga och hoppas få svar inom kort. Så fort vi får svar, får du svar från oss. Men läs också info som du tidigare har fått om TeknikCollege på din skola. Det brukar stå myckt matnyttig info. Och det absolut bästa är ändå att du får svar direkt från den ansvarige från TeknikCollege på din skola.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    matte 5 är inte en obligatorisk kurs på gymnasiets nationella program; den krävs inte heller som behörighet till någon högskoleutbildning i Sverige /i alla fall enligt våra uppgifter/. godkänt betyg i matte 5 ger meritpoäng.

    Kurser i Digitalt skapande går på sammanlagt 200 poäng:

    Om du behöver 300 "extrapoäng" inom TeknikCollege - prata med den som på din gymnasieskola ansvarar för TeknikCollege och fråga om du kan läsa någon annan kurs än Matematik 5.

    Om du av någon anledning inte kan få svar från TeknikCollege ansvarig på din gymnasieskolr, kan du prova kontakta TeknikCollege organisationen - här>> finns det kontaktuppgifter.

    Jag ska försöka med hjälp av kollegorna få fram ett bättre svar på din fråga; och om jag lyckas med det - hör vi genast av oss.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen, vi har idag fått svar från ännu en sakkunnig från TeknikCollege. Svaret lyder:

    "Du måste vända dig till programansvarig för att veta exakt vilka krav som ställs om de 300 poängen extra.

    Nationellt ställer Teknikcollege krav på att elever som vill ha Teknikcollegediplom ska ha läs och fått godkänt i totalt 2800 poäng men lägger sig inte i vilka kurser eleverna ska ha läst. Däremot så kanske den lokala utbildningsanordnaren (din gymnasieskola) ställer krav om detta och erbjuder ett visst antal valbara kurser."

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Jag skulle vilja säga att det varierar mellan olika gymnasieskolor. Hos vissa skolor måste man inte läsa Matte 5, om man inte vill.

    Hälsningar

    SYV

    Hej, en person som är bra insatt i TeknikCollege Mälardaden svarar så här:

    Utifrån Emmas fråga förstår jag att hon frågar kring innehållet i 300 extrapoäng som är målet att eleverna läser på Teknikcollege, varvid de alltså når 2800 gymnasisala poäng.

    Dessa 300p bestäms mer lokalt och därför blir jag lite osäker eftersom jag inte vet var hon går eller vad de bestämt där. Det bästa måste vara att hon frågar på sin skola eftersom hon redan går på Teknikprogrammet, de måste kunna svara på frågan.

    Det borde inte vara krav på Ma5 eftersom det måste vara fler elever som får svårigheter att klara kursen och det är inte målsättningen med Teknikcollege att elever skall misslyckas i onödan, kombinationen med Digitalt skapande 1+2 och Ma5 verkar också lite ovanlig.

    Hos oss i Eskilstuna strävar vi efter att eleverna kan nå 2800 poäng på flera sätt, bl a via moderna språk och Matte men även andra, mer praktiska, kurser som Entreprenörskap, Svetsteknik, CAD mm.

    Däremot är det givetvis bra att läsa Ma5 som förberedelse inför främst civilingenjörsstidier eller motsvarande på högskolan.

    Mvh

    Rinmangymnasiet i Eskilstuna>>
    (Där TE>> och IN>> ingår i Teknikcollege Mälardalen).

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma, jag har nu fått svar från en sakkunnig. Läs hans svar nedan:

    Teknikcollege ställer inga krav på att Matte 5 ska ingå i de 300 poäng som de studerande läser på certifierade Teknikcollegeutbildningar.

    För att efter avslutade gymnasiestudier kunna motta ett Teknikcollege diplom finns det följande riktlinjer:

    Studerande som har gymnasieexamen/yrkesexamen samt grundläggande högskolebehörighet och fått minst godkänt i kurser motsvarande lägst 2800 gymnasiepoäng, ska kunna få ett diplom där det står att hen på ett förtjänstfullt sätt gått igenom en Teknikcollegecertifierad utbildning.

    Vänliga hälsningar

    Samordnare ansöknings- och granskningsärenden
    ..........................................................

    Riksföreningen Teknikcollege Sverige

    Storgatan 5, 114 85 Stockholm

    www.teknikcollege.se

    Studie- och yrkesvägledare