Mattias
    Hej jag har hört att om man vill bli it-tekniker så kan man gå El och energi inriktning data och kommunikation men man kan också gå teknikprogrammet media och information

    min fråga är: 1.vad är det som är skilnaden mellan dessa program, 2.kan man bli it-tekniker med båda programmen,3. hur ser framtiden ut efter el och energi programmet och teknikprogrammet,4. vilken linje är bäst om man vill bli it-tekniker, 5.finns det några svårigheter med den ena programmet än det andra ?

    Vad krävs det att komma in på dessa linjer?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i turordning;

    1.vad är det som är skilnaden mellan dessa program,

    Svar; Skillnaden mellan El och Teknik är ganska stor. Medan El är ett yrkesprogram med många praktiska el- och datakurser inklusive praktik ute på företag så är Teknik väldigt teoretiskt, fyllt med matte och fysik som man läser i ganska högt tempo.

    2.kan man bli it-tekniker med båda programmen,

    Svar; IT-tekniker kan ju vara en ganska bred yrkestitel men ett Elprogrammet med datainriktningen kan kanske leda till jobb inom supportbranschen och lättare serviceyrken inom just IT, TV, Mobil- du kan sedan gå Yrkeshögskola och utbilda dig vidare. http://www.yrkesutbildningar.se/search/yh-utbildning-data-it/a70-c91

    3. hur ser framtiden ut efter el och energi programmet och teknikprogrammet,

    Svar; Svårt att säga - det beror lite på var i landet du hamnar och om du har tur att få stanna kvar på din praktikplats. Det brukar dock löna sig att plugga vidare - ju mer kvalificerad du är desto större chans till ett jobb. Går du Teknikprogrammet så är det inget yrkesprogram alls - där läser du en mängd teoretiska kurser som gör dig behörig att gå en teknisk högskola. Där kan du plugga till Civilingenjör eller Högskoleingenjör i tre respektive fem år och sedan gå ut på en god arbetsmarknad.

    4. vilken linje är bäst om man vill bli it-tekniker,

    Svar; Teknikprogrammet leder till utbildningar inom IT på högskolan som i sin tur kan leda ut på en god arbetsmarknad. Vill man inte plugga så länge så kanske man kan satsa på Elprogrammet och hoppas på en bra kontakt med praktikföretag som i sin tur leder till jobb mer direkt. Här får du fundera på vad som passar just dig.

    5.finns det några svårigheter med den ena programmet än det andra ?

    Svar; Det är väl främst Teknikprogrammet som överraskar många eftersom man tror att det är ett praktiskt program. Då blir man ibland överraskad över den mängd matte, fysik och andra teoretiska kurser man läser i snabb takt.

    På Elprogrammet behöver man också teoretiska kunskaper - särskilt i matte eftersom man läser många el-kurser som kräver mer matte än vad man tror.

    /Lena, Syv