Marcus
    Kan man gå el energi programmet för bli programmerar med datorer istället för gå teknikprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    El/energiprogrammet är Yrkesförberedande, man väljer det programmet om man vill bli Elektriker.

    För att bli programmerare måste man vidareutbilda sig på en eftergymnasial nivå. Om du går El/energi, se till att välja Engelska 6 och Svenska 3 - inom Individuellt val (eller om du kan läsa någon av de kurserna som en "utökad kurs"). Efter gymnasiet kan du söka till högskola eller till en yrkeshögskola. Till en yrkeshögskola är det generösare antagningsregler: se utbud av utbildningar på www.yhguiden.se

    Sammanfattning: det är bättre att gå Teknikprogrammet än El/energi, om man vill bli programmerare i framtiden, men med de rätta tilläggskurserna kan du bli behörig att söka eftergymnasiala utbildningar, även om du går ett yrkesförberedande gymnasieprogram.

    Hälsningar
    Mikael SYV