Marcus
    Jag älskar teknik, och datorer, jag är grym på matte och hade C i grundskolan, och genomsnitt E i resten av betygen, klarar jag att gå på teknikprogrammet då? Eller är matten för svår och är de för svår Naturvetenskap?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    om du är behörig till Teknikprogrammet, bör du kunna klara av studierna med godkända betyg.
    Du skriver att du är "grym på matte", då borde inte Matte bli ett problem för dig.
    Det finns dessutom hjälp att få: fråga på din skola och på det kommunala biblioteket - om det erbjuds gratis hjälp med läxorna, inkl.matte.
    Annars så finns det www.matteboken.se där du kan när det passar dig - öva på uppgifterna, repetera grundskolematte & även kika på svårare mattekurser.
    Beroende på var i landet du bor, så finns det kanske Räknestugor nära dig, se på http://www.mattecentrum.se/tid-plats/ det är gratis men det finns kanske inte ännu i din stad.

    I fall du känner att det blir för jobbigt med det avancerade spåret - Matte c, kan du ansöka om att få byta till Matte b /som är medelsvår/ - du kan prata om det med din mattelärare & med SYV på skolan, om det blir aktuellt.

    Hälsningar
    Mikael SYV