Anonym

    Jag har sökt till tekniskt basår i Jönköping där man läser motsvarande gymnasiets kurser Matte 2c, Matte 3c, Matte 4, Fysik 1-2, Kemi 1. Jag är intresserad av att läsa farmaceut vid Linneuniversitetet där det krävs Matte 3c, Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 1. Är det rimligt om jag läser basåret men tar bort matte 4 och fysik 2 (vilket går då jag mailade högskolan och frågade) och sedan läser Kemi 2 och Biologi 1 och 2 på komvux?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    Sök även få utbildningsplats på alla de kurser som du behöver få betyg i - på komvux. Att du söker till ett basår betyder inte att du blir Antagen. Om du kommer in både på basåret och på komvux-kurser, kan du välja sen. Det går bra att lämna Återbud (alltså säga Nej, tack) till erbjuden utb.plats.

    På det Tekniska basåret är annars "inriktning TEKNIK", och du är intresserad av Farmaci, som är mer naturvetenskap/medicin, än teknik. Det är inte "riktiga gymnasiekurser" utan "liksom"/motsvarande - man läser inom basår på högskolenivå (i detta fallet blir det "vinklat" mot Teknik).

    Jag tänker också på "studiemedelsfrågan". om du tar bort kurser från basåret, och vill ha studiemedel, blir det deltidsstudier (eftersom du tar bort "timmar"/poängen från heltid, då blir det deltid); frågan är då om du kan klara dig, ekonomiskt sett. Kanske kan du läsa hela basåret, även de "onödiga kurserna", då får du bättre Kunskapsgrund och kan få studiemedel för heltidsstudier? Eller att du samtidigt som du läser "ett reducerat basår" även läser kurser på komvux och på så sätt kommer upp till heltid + det blir kortare studietid för dig (om vi jämför med upplägget: läsa först delar av basår och sedan kurserna å komvux).

    Hälsningar
    D:

    • Anna :

      Du kan även samtidigt söka till folkhögskolornas naturvetenskapliga kurser/basår.
      Jag håller med om det som D: skriver att du söker betyder inte att du får studieplats; vi hoppas du kommer in, men det är ingen som, på förhand, kan veta det. Söka till flera ställen är bättre, då kan du sedan välja, om du kommer in på flera ställen. Lycka till!