lovisa
    hej!
    jag går just nu naturvetenskapliga programmet med samhälle-inriktningen. efter gymnasiet har jag tänkt läsa ett civilingengörsprogram.
    min skola har "låst fast" biologi 2 för natursamhälle och jag därför inte kunnat välja fysik 2. matematik 4 däremot kan jag välja till. för att söka civilingengörsprogramen fattas då fysik 2 kursen.
    jag har även inte de bästa betygen i kemi 1, matematik 1c och matematik 2c.
    har jag möjlighet att söka till tekniskt basår även om jag redan läst några kurser som jag vill läsa upp betygen i? eller hur funkar det egentligen med basår?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lovisa,
    du har flera olika alternativ:
    - du kan be att få läsa Fysik 2 som en "utökad kurs" på gymnasiet, dvs utöver heltid;
    - om inte det går, kan du söka den kursen på komvux. en 100 poängskurs läser du på 5 veckor på heltid på komvux.
    - du kan bedriva självstudier och göra prövning på Prövningsenheten eller på den egna gymnasieskolan;
    - du kan söka Naturvetenskapligt eller Tekniskt basår på högskola/universitet. Det är olika på olika högskolor - och du kan se alla högskoleutbildningar på www.studera.nu - vissa högskolor ger platsgaranti efter det tekniska basåret och andra tar inte in personer som redan har alla eller nästan alla kurser som läses på det tekniska basåret (exempel som vi känns till är Luleå Tekniska högskolan som inte tar in om man på gymnasiet läst en del av de kurser som läses på Teknikbasåret).
    Du kan inte använda "betyg" från det tekniska basåret för att konkurrera om utbildningsplats på högskolan. Om du inte får platsgaranti på utbildningen efter det tekniska basåret, konkurrerar du med de betyg som du fick på gymnasiet.
    Ett alternativ för att konkurrera om en utbildningsplats på högskola är att göra högskoleprovet. Om du blir behörig, kan du just för konkurrensen, göra högskoleprovet och komma in på en högskoleutbildning på dess resultat.
    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig i din framtida studieplanering.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte