Ninni
    Hej!
    Om jag läser och börjar plugga in matte 1B nu på egen hand inför 1an på gymnasiet i höst, kan jag då tenta av matte 1 när jag börjar, och börja direkt på matte 2 när jag börjar gymnasiet? Det känns väl lite meningslöst och läsa matte 1 igen om man redan gjort ut hela boken och kan den?
    Mvh Ninni

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ninni,
    det är inte elevens rättighet att tenta av en gymnasiekurs och kräva sedan läsa nästa kurs, men du kan givetvis bedriva självstudier i matematik (det kan inte bli till din nackdel, i vilket fall). Om du har goda förkunskaper kan du då lättare att få högre betyg i kursen, du kommer också inte behöva lägga så mycket tid på matte 1b-kursen och har då mer tid och energi på andra ämnen/kurser.
    Svårigheten för skolan att erbjuda tenta av (prövning) består i att det är tidskrävande för lärare att förbereda prövningen; sedan om du skulle klara prövningen med godkänt resultat och vill då läsa matte 2 samtidigt som din klass läser matte 1, ska då läraren bedriva individuell undervisning för dig i matte2? Om det skulle slumpa så att exakt samtidigt som din klass läser matte1, läser en annan klass ( årskurs 2) matte 2 - då skulle du kunna gå till de lektionerna, men det är mycket möjligt att samma lärare undervisar i matte 1 och 2 men inte samtidigt - det går då inte ihop schemamässigt... för att säg att du inte behöver delta i matte 1-lektionerna och vill läsa matte2 men när lektioner i matte2 går så har du svenska eller engelska eller ett annat obligatoriskt ämne - hur ska man lösa det? Du kan ju inte klona dig. :)
    Jag vill inte avråda från att på egen hand läsa matte (eller något annat ämne) men kan jag inte lova att du ska få tenta av och hoppa vidare till nästa kurs. Det är inte elevens rättighet. Men för särbegåvade elever (super-extra-duktiga) bör skolan anstränga sig för att ge dig nödvändig stimulans och tillgodose deras behov av snabb kunskapsutveckling, men exakt hur det ska gå till (i detalj) finns inte några generella svar på (eller så känner inte jag till att det finns...).
    Om du vill kan du ringa till skolverket, 08-52733200 och ställa din fråga där. Återkom gärna se och berätta vad du fick för svar från skolverket!