Bedo

    Jag läser nu en utbildning inom IT på KYH och när jag är färdig vill jag helst läsa vidare på högskola/universitet. Kan man hoppa över några kurser då om man går in på högskolan och ansöker om liknande utbildning ? Med tanke att jag får 400kyh poäng och kurserna som jag läser nu finns liknande på högskola.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Yrkeshögskola och Högskola/Universitet är i Sverige två Olika skolformer. Man kan tyvärr inte "översätta" yrkeshögskolepoäng till högskolepoäng, i alla fall inte "rakt av". Om du blir Antagen till universitetsprogram, kan du söka upp studievägledare på din högskoleutbildning och diskutera om du eventuellt skulle kunna hoppa över någon kurs inom din högskoleutbildning  p g a du redan har "motsvarande kunskaper" som du skaffade dig genom dina tidigare utbildningar, bl a genom en yh-utbildning. Det kallas att ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning". Vad svaret blir kan man inte veta på förhand. Högskolor/universitet brukar inte vilja göra förhandsbedömningar, kanske i mångt och mycket för att personen som får förhandsbedömning kanske sedan inte kommer in på utbildningen och i så fall har de "arbetat" med bedömningen i onödan. Varje högskola/universitet kan göra sin egen bedömning. Man kan få olika svar från olika lärosäten, för att det är just en "bedömning", inte någon regel eller "översättningstabell". Det finns alltså inte något allmänt sätt att översätta yh-poäng (yh) till högskolekurser eller högskolepoäng (hp).

    Om den högskoleutbildning som du söker till, beslutar om att öppna någon form av Alternativt urval >>>, kan det faktum att du har examen från en yrkeshögskoleutbildning vara ett stort Plus. Men annars så finns det inte några Formella fördelar när du söker till högskola/universitet efter att du har fått ut din examen från en yrkeshögskoleutbildning; detta för att du söker till högskola-universitet, i Sverige, på dina Gymnasiala betyg.
    Du skriver om "liknande kurser" som du tror finns på universitetet (som liknar yrkeshögskolekurserna) och det är så att högskole-universitetskurserna (även om de kanske har samma namn som yrkeshögskolekurser) är oftast med teoretiska, jämfört med yrkeshögskolekurser (som är mer praktiska). Att kurserna har samma namn och samma omfattning i timmar, betyder inte att de är identiska eller väldigt lika.
    Oavsett om du får någonting tillgodoräknat inom ditt universitetsprogram (från din tidigare yrkeshögskoleutbildning) eller inte, så blir det lättare för dig att studera på grund av att du redan har goda grundkunskaper och studievana.

    Studie- och yrkesvägledare