Sara

    Hej! Jag har planer att söka tandläkarprogrammet och börja läsa på Malmö universitet, dock är jag fortfarande tveksam. Det som jag är orolig för att jag behöver gå om allting då det är stor skillnad mellan GU och Malmö. Jag kontaktade syv med frågor om vilka kurser jag hade kunnat tillgodoräkna, men enlig syv måste man först söka och ansöka om tillgodoräkning och sedan handlar det även om det finns en ledig plats. Jag är medveten om det och kommer lämna en blankett om tillgodoräkning när jag väll är antagen. Jag vill dock få en inblick bara om vilka kurser hade varit möjligt att tillgodoräkna alternativt eller prata med studenter som har flyttat och fråga, vilket inte har varit möjligt. OBS: Jag har anledningar och kan behöva flytta till Malmö.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läser du tandläkarprogrammet i Göteborg? Du skriver inte om det i din fråga - så jag måste gissa. Du vet vilka kurser du har godkända betyg i (inom tandläkarprogrammet), eller hur? Du vet vilka kurser du läser nu, eller hur?
    Ta och titta på vilka kurser som ingår i olika terminer på tandläkarprogrammet i Malmö. Om du har eller kommer få godkänt betyg i samma kurs som ingår i tandläkarprogrammet i Malmö, då kommer kursen bli "tillgodoräknat": Du behöver inte läsa samma kurser en gång till.
    Jag är inte expert på tandläkarutbildningen men yrket Tandläkare är ju ett legitimationsyrke och det är väldigt strikt vilken utbildning man ska ha för att kunna få legitimation. Utbildningen bör vara ganska "standard", alltså samma kurser bör ingå i tandläkarprogrammet på de olika orter; kanske läses några kurser i olika ordning... men det måste ju ändå vara samma kurser som ingår... Vilka kurser som ingår i programmet kan inte vara hemligt. Det borde du kunna hitta på utbildningens egen webbplats. Annars kan du be studievägledare på institutionen där programmet ges ge dig en lista på vilka kurser som ingår i varje termin inom programmet; det tycker jag du har rätt att kräva. Sedan tittar du på listan vilka kurser som ingår under "vilka terminer" i Malmö och "bockar av" mot de kurser som du har godkända betyg i; har du godkänt betyg i kursen, bör den bli tillgodoräknad.
    Som sagt, gäller satta betyg gäller tillsvidare och ingen ska behöva läsa samma kurser en gång till (i vilka man redan har godkända betyg); du behöver därför inte få hjälp eller svar från ngn studerande som bytte ort och fråga hur det gick för honom/henne. Du tar bara och jämför kursinnehåll i programmen på två orter. Jag blir mycket förvånad om det skulle visa sig att Olika kurser ingår i samma program (som leder till yrkesexamen och sedan till legitimation) på olika orter.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sara : Hej! Jag var lite otydlig med det, men det stämmer att jag läser på GU. Jag har försökt kolla kursplanerna, men jag blev lite förvirrad då jag hörde att en student som var färdig med termin 7 (vet ej vilket universitet) fick endast 2 terminer tillgodoräknade. Men det bästa kanske är att vänta och se, då det handlar också om det finns lediga platser. Tack för hjälpen!
    • Milla : Det man "har hört" är ibland myter eller osanna historier... det kan också vara så att hen läste 7 terminer utomlands eller i Sverige men får ett antal år sedan (och innehåll i programmet kanske har ändrats ganska mycket sedan hen läste sina 7 terminer). Du bör få korrekt svar från studievägledare på tandläkarprogrammen (det är deras specialitet); att jämföra kursinnehåll i två program (eller t o m Samma program men på olika lärosäten) kan inte vara så svårt; man lägger förteckningar över kurser bredvid varandra och ser att det är samma kurser ... borde vara samma kurser, i alla fall.