Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32016 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'inriktning djur' (7 st.)
-
Djurvårdare efter estet?
Hej! Kan jag lägga till något ämne under estet på gymnasiet för att kunna jobba som djurvårdare efter? Eller om jag lägger till ämnen för djursjukskötare, men blir djurvårdare istället. Är det möjligt?
Hej, läs gärna om vilken utbildning som krävs för att kunna, i Sverige, jobba som Djurvårdare och som Djursjukvårdare i yrkespresentationerna på... Läs hela svaret -
Kan jag söka till kvot 1 i Danmark?
Jag vill plugga veterinärprogrammet på universitetet i Köpenhamn. Min fråga är, om man har gått ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet, kan man fortfarande söka till kvot 1 eller måste man söka till kvot 2 då?
Hej Frida!Om du är 14 år så dröjer det innan du ska söka till någon eftergymnasial utbildning och det är viktigt att tänka på - för att reglerna och även vilka... Läs hela svaret -
Vad behöver man läsa för att bli djursjukskötterska?
Jag går på samhälls programmet och undrar om jag behöver lägga till några kurser för att bli behörig till en djursjuksköterska utbildning på universitet/högskola. Jag undrar även vilka jag skulle behöva lägga till.
Hej Elin, om du i din fråga menar yrket Djursjukskötare - då krävs det följande utbildning: tre år lång vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och leder till... Läs hela svaret -
Inriktning djur på naturbruksprogrammet?
Hej, finns det en lista på alla gymnasieskolor som erbjuder inriktning djur på naturbruksprogrammet? mvh Fia J.
Hej Fia; här finner du en lista - gymnasieskolorna som enligt vad vi vet idag (juni 2019), erbjuder Inriktning Djur på NB, naturbruksprgrammet på gymnasiet. i Enköping finns det Westerlundska... Läs hela svaret -
Behöver jag de gymnasiegemensamma ämnena?
Hej. Jag går på Naturbruksgymnasiet med inriktning häst. Jag har inte fått betyget från ridning 1 i från ettan då jag inte kunde vara med på travet och därmed inte kan få ett betyg. Men min fråga är om jag måste ha den kursen för att få en gymnasieexamen eller om jag måste läsa den pågrund av...
Hej Tilde, det måste vara nationell inriktning DJUR på NB, som du läser. Programplan för NB kan du se på >>NB/programplan/Programplan_NB.pdf Och som du kan se i Programplanen,... Läs hela svaret -
Jag vill öppna ett katt eller djurhem, Vilken linje ska jag ta?
Jag vill jobba med djur, Min absoluta dröm är att öppna ett katthem eller eventuellt ett djurhem senare i livet. Vad för utbildningar krävs? Vilken linje /vilken skola ska jag välja? Vill gärna veta allt som kan hjälpa mig.
Hej Emilia, jag rekommenderar i första hand >> NB, inriktning djur. Kika på >> gymnasium/praktiska-falun t.ex. och på olika yrken på www.framtid.se ex. https://www.framtid.se/yrke/kattbeteendevetare och https://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare -
Byta från Segerstad till Munkagård?
Jag funderar på att byta från Stora Segerstad till Munkagård. Jag undrar om hur deras djurutbildning är och hur mycket man använder hunden under den utbildningen? Vilken skillnad finns det på hundutbildningen på dom båda skolorna?
Hej Frida! Om jag förstår dig rätt, så läser du idag på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stora-segerstad-naturbrukscentrum och funderar på att byta till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga