Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'kompletteringsgruppen' (19 st.)
-
Kan man börja läsa spanska 4 efter man har tagit sin gymnasieexamen?
Hej, jag går sista året och har bara 1,5 i extramerit från spanska 3 och engelska 7. Jag har insett nu i efterhand att jag skulle behöva den extra meritpoängen från spanska 4. Går det att jag läser den kursen efter gymnasiet eller är det...
Jo, du kan skaffa dig betyget i moderna språk 4 t.ex i spanska 4 efter gymnasiet, men med det högre meritvärde som du får på det sättet kommer du... Läs hela svaret -
Hur gör jag för att hamna i BII urvalsgruppen?
Hej! Jag har inte poäng nog för att komma in i BI på det programmet jag vill och tänkte därför försöka komma in i BII gruppen istället, då det har en väldigt mycket lägre poäng. Om jag gör en prövning på ett...
Hej,ja, det stämmer: om du höjer betyget i en kurs som räknas in i ditt jämförelsetal, t.ex en kurs som ingår i ditt examensbevis, då prövas du med det högre... Läs hela svaret -
Söker man i både BI och BII eller bara BII om man kompletterat?
Om jag ska söka till högskola och kompletterat mina betyg så hamnar jag i urvalsgrupp BII. Men vad skulle hända om min ursprungliga merit hade kommit över gränsen för BI men mitt kompletterade betyg, dvs betyget som jag söker med i andra gruppen BII,...
Hej Daniel!om du redan innan kompletteringen är BEHÖRIG, kommer du med det lägre meritvärde prövas i BI. Och samtidigt i BII - med det högre meritvärde som du... Läs hela svaret -
Universitet vill inte ha folk från komvux?
Är det sant att universitet helst inte vill ha folk från komvux?? Fick höra det idag och blev sås stressad eftersom jag planerat att gå det efter gymnasiet eftersom jag går yrkesförberedande just nu.
Hej, jag tror du menar att i BII, kompletteringsgruppen, tilldelas färre platser på samma antal sökande, vilket är sant. Och av den anledning brukar det krävas högre meritvärde... Läs hela svaret -
Kommer jag hamna i kompletteringsgruppen?
Hej! Jag är intresserad av att söka till dietistprogrammet I Göteborg och har 18.55 poäng (om man räknar bort meriten för matte 2) Problemet är då att jag inte har Naturkunskap 2 och måste därför göra prövning i ämnet i...
Hej Leila,sökande till högskoleutbildningar i Sverige bestämmer inte själva i vilken eller vilka urvalsgrupper de prövas; det gör Antagning.seOm du utan Naturkunskap2 kursen (godkänt betyg i den)... Läs hela svaret -
Hur ser mina möjligheter ut?
Hej! Jag vill plugga socionom i karlstad och vill veta hur ni ser på mina möjligheter. Jag har runt 18,35 i meritvärde och om man kollar på tidigare terminers statistik så blir jag osäker på om jag har chans att komma in i höst 2020. (har inte gjort...
Hej Miranda!till HT19 säger antagningsstatistiken att socionomprogrammet i Karlstad "krävde" högre meritvärde i direktgruppen, jämfört med kompletteringsgruppen, vilket är ganska ovanligt; det... Läs hela svaret -
Vilken urvalsgrupp?
Om man läser förberedande kurs/introduktionskurs i språk på universitetet för att kunna söka t ex italienska 1 på universitetet och den kursen inte räknas som gymnasiekomplettering, ska man ändå hamna i urvalsgruppen betyg 2 (gymnasiebetyg...
Hejsan,det är en svår fråga för oss på Fråga SYV att svara på, för att vi jobbar inte direkt med komplicerade antagningsfrågor. Vi måste i detta fallet hänvisa till... Läs hela svaret -
B1 eller B2? Urvalet ?
Hej! Jag undrar vilket urvalet kommer att gälla för mig antagning till universitet. Jag läser min gymnasiet examen på komvux. Men det finns några kurser som var avbrytas Men jag har ingen F betyg i nån ämnet.
Hej, enligt de nuvarande regler, är det så här:om minst två tredje delar av poängen i examensbevis från komvux är Komvux-kurser (alltså lästes på komvux och ej på... Läs hela svaret -
Konkurrenshöja betyg?
Hej, kan man konkurrenshöja sina gymnasiebetyg genom prövning i mer än ett ämne och ändå behålla sin plats i ansökningsgrupp b1?
Hej Nillan, om man konkurrenshöjer sina betyg - prövas man med det lägre meritvärde (utan kompletteringar) i BI, direktgruppen; och samtidigt i BII - men kompletteringar /med det högre meritvärdet/.... Läs hela svaret -
Ska jag tillhör grupp b1 eller b2 ?
Hej! Jag har läst första året på gymnasiet på samhälesvetensskapsprogrammet där fick jag 850p. Sedan fick jag möjlighet att jobba då bytte jag till komvux eftersom på komvux har man möjlighet att läsa på distans. Jag försatte läsa på samma programmet men på vux och snart förhoppningsvis är jag...
Hej Saleh, info (ovan) är från https://antagning.se - och du måste ha MINST två tredje delar av poäng i Examensbeviset från vux - Komvuxkurser (där du fick betyg på komvux och... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli antagen till en högskola?
Hej, Just nu läser jag Teknikprogrammet (Första året) på NTI-Gymnasiet i Malmö, och mina framtida mål är att läsa Civilingenjörs utbildningen på exempelvis Lunds Tekniska Högskola inom Datateknik. Jag är dock lite tveksam...
Hej Alexander, I ditt exempel: "(BI)19,53" och "(BII)19,30". Vad innebär de talen?- frågar du. BI är direktgruppen, utan kompletteringar dvs på de betyg man får i sitt... Läs hela svaret -
Hoppa över en kurs i trean?
Min dotter läser Estetiska programmet Bild och form. Nu i trean vill hon hoppa över en kurs - en av de hon valt själv och som alltså inte är obligatorisk. Den ger 100 p. Får hon ta studenten ändå? Hon kommer ju att få 2400 p i stället för 2500 p. Måste hon läsa någon anna kurs i stället under...
Hej Carina, för att uppnå Kraven för gymnasieexamen på gymnasiet>> måste eleven ha BETYG i minst 2500 poäng. Alla betygen behöver inte vara Godkända. Det skulle vara OK att ha 100... Läs hela svaret -
Ta ut mitt Examensbevis?
Hej! Det är så att jag tog studenten för 1 år sedan. Jag ska nu ta ut mitt examensbevis men har F i spanska. Jag vill gärna söka in nu till hösten och tror att jag kommer klara mig på mitt högskoleprov. Ska jag vänta ett år till, höja spanskan och sedan ta ut mitt examensbevis. Eller ska jag...
Hej Roza, jag är inte helt säker på att jag förstå hur din situation ser ut; var god förklara för mig; stämmer det att du kan nu ta ut ditt Examensbevis från KOMVUX? du skriver ju att... Läs hela svaret -
Hur påverkas min ansökan om jag läser på komvux?
Hej! Vi läste inte Naturkunskap 2 på gymnasiet och nu behöver jag den till det program jag vill söka in till. Om jag läser upp NA2 på distans hur kommer det att påverka min ansökan? Hamnar jag i en annan behörighetsgrupp? Tack på förhand
Hej Agnes, om man kompletterar gymnasiala betyg efter gymnasiet, då "hamnar" man i BII, kompletteringsgruppen. Det spelar ingen roll om du läser på distans eller på dagtid i klassrum... Läs hela svaret -
Får jag meritpoängen då jag läser exempelvis engelska 7 på komvux?
Jag har gått ut gymnasiet precis och under gymnasietiden så valde jag att inte läsa engelska 7 eller matte 3b utan jag tänkte att jag istället läser upp det efteråt. Men jag har nu hört att meritpoängen inte räknas med om man läser upp dessa ämnen efteråt, stämmer det?
Hej Clara, om du redan nu är behörig till de högskoleutbildningar som du vill söka till - så prövas du i Biex och i BI urvalsgrupperna,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga