Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'uppnå kraven för examensbevis' (13 st.)
-
Problem med komvuxarbete?
Hej, Jag läser just nu komvuxarbete inom vård och omsorg. Läraren säger att jag ska ta med praktiska moment från min APL men jag har inte haft APL genom min komvux då jag inte läser undersköterska programmet som de andra. Jag försöker bara...
Hej,jag undrar hur det kommer sig att du gör komvux-arbete inom vård- och omsorg om du läser mot högskoleförberedande examen inom område naturvetenskap-teknik? Det är i mina ögon fel sort... Läs hela svaret -
Hur fungerar möten om gymnasiumbyte?
Hej, jag har ansökt om att få byta gymnasiumskola till hösten. Jag fick svar av SYV från skolan jag är intresserad av och hon föreslog tider där vi kunde hålla möte om ”ett” skolbyte. Min fråga är; betyder det då att...
Hej,jag vet inte om några andra elever vill ha samma plats som du också vill ha - på den skolan, alltså, dit du vill byta till. Det finns viktiga saker som gör att eleven kan eller inte kan... Läs hela svaret -
Bytt program med F i två ämnen, spelar någon roll för Gymnasiepoäng?
Hej, jag har tidigare bytt från natur till samhälle och fick F i matte 1c &2c men fått godkänt i Ma 1b och kommer nog få godkänt i Ma2b. Man får endast ha 250 poäng med F i gymnasieexamen och de två kurserna som jag har F i blir 200...
Hej André!Du kommer inte ha F i matematik 1c in i ditt examensbevis. Du kommer få in det godkända betyget i matematik 1b (i stället). Bra om du får... Läs hela svaret -
Har jag ens en chans?
Hej! Jag har flyttade till Stockholm 2 månader sedan och sökte flera skolar men har inte kommit in någon skolan på grund av jag klarade inte matte 1b och svenska i årskurs 1 samhällsvetenskap. Min skolan var jättedåligt om jag skulle var kvar...
Hejsan!Om du är 18 år eller äldre, så är du myndig och dina vårdnadshavare har inte per automatik rätt att veta allt om din skolsituation. Men i praktiken är det oftast svårt för... Läs hela svaret -
Kan man hoppa av en kurs mitt i ett år?
Hej! Jag undrar om man kan hoppa av en kurs mitt i ett år. Jag läser både matte 5 och engelska 7 så jag undrar om jag kan hoppa av engelska 7 för att jag känner att jag inte orkar med en extra kurs när jag inte behöver den?
Hej Ellen,läsa på gymnasiet är frivilligt, men om du vill uppnå kraven för examensbevis och även ha rätt till studiehjälpen från CSN, måste du försäkra dig... Läs hela svaret -
Kan jag läsa utökat program med kurser från andra linjer?
Jag går natur och en idrottslinje vilket gör det möjligt för oss att gå ett fjärde år på gymnasiet för att hinna med både skolan och träningen. Vi får välja till kurser som Engelska 7 och Matematik 5, men jag tänker...
Om du uppnår kraven för examensbevis på tre år, borde du gå ut examensbevis och ta studenten och inte läsa fjärde året. -
Godkänt (E) i matte 2b ett krav för examen (komvux)?
Hej! Jag läser just nu mot en högskoleförberedande examen-samhällsvetenskapliga programmet vid vuxenutbildningen (komvux) i halmstad. Jag är osäker på om jag måste få ett godkänt i matte 2b för att få ut min gymnasieexamen. Jag...
Hej Sara, det är Ok med F betyget i matte 2b men sammanlagt kan du inte ha mer än max 150 F-poäng i ditt examensbevis från komvux; och matte 2b går på 100p., så det... Läs hela svaret -
Samhällsprogrammet "kärnämnen"??
Hej! Jag har gått Samhällsvetarprogrammet, och har en sådandär "U" kurs på mina betyg, så jag har 2600 poäng i helhet, inte 2500. Det gick inte så jättebra i gymnasiet så jag studerar nu på Komvux och har läst upp...
Hej!om du vill få ut Examensbevis från komvux, måste du göra Planering mot examensbevis med SYV på komvux.Om du är pluggtrött, vill du verkligen plugga efter det att du får ut... Läs hela svaret -
min lärare låter mig inte göra omprövning i en F kurs, får hon?
hej. har underkänt i en kurs. min lärare vägrar göra omprövning. känner mig orättvist behandlad. har för mig att man får prova tills man har gått ut gymnasiet. gör min lärare rätt eller fel och vad kan jag göra? tack på förhand.
Hej Jasmin, det är REKTOR som fattar beslut om eleven får eller inte får göra prövning under sin gymnasietid. Som regel får man en prövning /ett... Läs hela svaret -
måste man klara både matte 1 och 2?
Hej, jag undrar om man går Sam beetende ifall man måste klara både matte 1b och 2b. Eller räcker de med godkänt i endast matte 1b för att ta examen?
Hej Laila, för att uppfylla kraven för examensbevis >> räcker det på alla program att endast få godkänt betyg i matematik på nivå ett, dvs i Matte 1. Men BETYG i Matte 2b... Läs hela svaret -
Hoppa över en kurs i trean?
Min dotter läser Estetiska programmet Bild och form. Nu i trean vill hon hoppa över en kurs - en av de hon valt själv och som alltså inte är obligatorisk. Den ger 100 p. Får hon ta studenten ändå? Hon kommer ju att få 2400 p i stället för 2500 p. Måste hon läsa någon anna kurs i stället under...
Hej Carina, för att uppnå Kraven för gymnasieexamen på gymnasiet>> måste eleven ha BETYG i minst 2500 poäng. Alla betygen behöver inte vara Godkända. Det skulle vara OK att ha 100... Läs hela svaret -
Vill byta gymnasielinje?
Jag skulle vilja byta linje! Jag går just nu restaurang och livsmedel i trean men skulle vilja byta till barn och fritidsprogrammet. Måste jag börja om redan från åk1 eller går det att börja tvåan? Jag har kollat lite eftersom att jag går yrkesförberedande och vill byta till ett annat...
Hej Emma, det är inte förbjudet för rektor att ta in en elev från Restaurang/livsmedelsprogrammen in i åk2 på Barn- och fritidsprogrammet, men det händer i princip aldrig. Varför?Jo,... Läs hela svaret -
Individuella Kurser?
Det är dags för mig att välja individuella kurser och kurserna vår rektor visade som fanns tillgängliga för min linje var indelade i färger. Han sa att man kunde välja individuella kurser som är tillgängliga för andra linjer också men att det skulle innebära en eventuell/möjlig...
Hej Mohamad, schemat-krock innebär att två olika lektioner ligger samtidigt; eller - i bästa fall - överlappar varandra. Exempelvis kan en lektion börja kl.13.00 och sluta 14.00 och en annan lektion som du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga