Louise
    Jag ska skriva ett gymnasiearbete och jag ska skriva om organiserad brottslighet och mer specifikt terrorism. Vad för frågeställningar kan man använda sig utav?
    • Liselotte : vi har kontaktat en sakkunnig och återkommer till dig så fort vi från svar från den sakkunnige. L. :)
    • Ludmila : Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda. Se dem i "mitt" svar till dig nedan.
    • Julia : Du kan kika på http://www.sakerhetspolisen.se/kontraterrorism.html om Säkerhetspolisens arbete mot Terrorism, kanske får du Iite idéer och inspiration där? :)
    • Ludmila : Robin Andersson på Segerstedtinstitutet hälsar "Bara att skicka dem allihopa till oss!" [email protected] maila honom, så hoppas jag du får flera förslag på vad du kan skriva om i ditt gymnasiearbete!
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".

    Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.

    Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?

    Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.

    Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.

    Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.

    Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
    "Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
    Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
    Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?

    ***
    Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.

    Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?

    Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:

    • Kan vem som helst radikaliseras? 
    • Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?  
    • Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?

    Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten,   FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order. 

    Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:

    Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
    och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
     
    http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
    http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
     

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
     
    1.       Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
    2.       Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
    3.       Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
    4.       Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
    5.       Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
    6.       Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?

    *********************
    OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.

    Milla SYV på FrågaSYV

    En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:

    Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
     
    Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
     
    Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
     
    Vidare läsning och kontakt:
     
    -          Säkerhetspolisens hemsida
    -          Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
    -          Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
    -          Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
    -          Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
    -          Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
    -          Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.

    Studie- och yrkesvägledare

    Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:

    "Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:

    Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?

    Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?

    Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?

    Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?

    Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?

    Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?

    På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?

    Till sist:
    Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.

    Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:

    att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag  till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism

     

    Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:

    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2

     

    Liselotte

    Frågor och svar taggade med 'gamla och nya gymnasiekurser' (9 st.)

    • 1234op

      Vilka motsvarande kurser är till följande?

      Hej, Jag funderar på att läsa helpdesktekniker på en YH där krävs Datorkunskap DAA1201 eller motsvarande Datorkommunikation DTR1201 eller motsvarande. Undrar bara vilka motsvarande kurser är det? Och vad betyder B till Matematik 2 (Matematik B) Engelska 6...

      Milla : : Hej!Yrkeshögskoleutbildningar får göra egna bedömningar ang.behörighet och bland annat vilka kurser eller "annat" som t.ex arbetslivserfarenhet eller resultat från tester... Läs hela svaret
    • Conny

      Naturkunskap A = 1a1+1a2?

      Hej. Vill söka in till ett program som har behörighetskrav Naturkunskap 1a1+1a2 (/1b) och har tidigare läst Naturkunskap A á 50p i det gamla betygssystemet. Räcker det då att jag kompletterar med Naturkunskap 1a2 á 50p för att bli behörig?...

      Anna: : Hej Conny,om du har godkänt betyg i kursen Naturkunskap A, så motsvarar den kursen dagens kurs Nk1a1 (vilken man också kan se i Tabellen för utbyteskomplettering). Vill du få samma behörighet som kursen... Läs hela svaret
    • Nadia

      Hur kan jag förbereda mig?

      Jag är väldigt sugen på att helt byta karriär. Från skådespelare till Byggingenjör BIM som finns som YH-utb på Nackademin. Jag har grundläggande behörighet, men endast G i MaB. Det står i behörighetskraven MaB/2, SvenskaB/2,...

      Anna: : Hej Nadia,om det står i behörighetskraven MaB/2, SvenskaB/2, EngelskaB/6, betyder det att för särskild behörighet krävs godkända betyg i matematik B eller matematik 2 (det uppger du att du har),... Läs hela svaret
    • Per

      Får projektarbete ingå i slutbetyg från komvux?

      Hej, Jag gick ut gymnasiet år 2005. Jag hade en del IG, men håller nu på att läsa upp betygen så att jag ska kunna få ut ett slutbetyg med alla ämnen godkända. Jag undrar om det som kallas för gymnasiearbete, som jag har godkänt i och med...

      Mikael: : Hej Per,betyg i Gymnasiearbete får ej ingå i ett Slutbetyg. Däremot i Examensbeviset är gymnasiearbete en obligatorisk kurs. ***Om du undrar om kursen "projektarbete"... Läs hela svaret
    • Ingela

      Flera frågor inför högskoleansökan?

      Hoppas på att någon kan reda ut frågetecken för mig. Jag söker i BII gruppen då jag har läst upp ett IG från gymnasiet. Gick ur gymnasiet 2004 och har ett komplett program på 2500. 1. Inför högskolan behöver jag komplettera med...

      Julia: : Hej Ingela, om du inte är behörig, så måste du Komplettera och kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen. Man kan komplettera på komvux, eller på folkhögskolorna eller... Läs hela svaret
    • Emma

      Bli behörig till program?

      Hej, Jag vill till våren läsa följande program. https://www.su.se/sok-kurser-och-program/smrpk-1.412472?semester=VT20&eventcode=31943 Utbildningen kräver däremot matematik C vilket jag inte läste på gymnaiset. Jag läste Omvårdnadsprogrammet...

      Julia: : Hej Emma!Omvårdnadskurser kan inte ersätta mattekurser. Matematik C, om du inte läste den på gymnasiet, går inte längre att läsa. den har upphört helt under året 2016, och nya... Läs hela svaret
    • Anton

      Är det värt det här?

      Hej! Kan man läsa i det gamla systemet fortfarande, G-MVG? Jag har 5 stycken ämnen som skulle behövas läsa upp då skulle jag komma in på läkarprogrammet. Jag har också en 4:a i folkhögskoleomdöme kan jag komma någonstans med den 4:an isåfall?

      Milla : : Betyg i det gamla systemet, G-MVG kunde man få fram till 1juli år 2016; efter det fick inte betygen sättas i det gamla systemet längre.  Om de kurser,i vilka du vill höja betyg, finns i... Läs hela svaret
    • Siri

      Läsa upp betyg?

      Hej. Gick ut estetiska gymnasiet 2012. Hade 2500 godkända poäng. Betyg G i Historia A (100 p). Hur mycket kan jag öka mitt meritvärde om jag läser om kursen och får betyg VG eller MVG? Om jag förstått rätt heter kursen numera: Historia 1b.

      Milla : : Hej Siri! Om du får betyg MVG eller A, höjer du ditt jämförelsetal med 0.4 och om du får betyg VG eller C - med 0.2. Mvh Milla SYV
    • Anton

      Hur fungerar systemen ?

      Hej! Till juni 2016 kan man läsa upp gamla gymnasiekurser i gamla systemet G-VG... Jag undrar vad händer efter det här datumet? Hur ska jag studera upp mina betyg då, är det nya systemet som faller in hos oss också?

      Mikael: : Eftersom möjlighet att få ett Slutbetyg är förlängd till 1jan 2017, är det möjligt att möjlighet att läsa "gamla" kurser förlängs. Annars så får man läsa motsvarande kurser i det nya systemet. Med vänlig hälsning, Mikael syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga