Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31977 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'simkunnighet' (9 st.)
-
Kunskapskraven inom simning i kursen idrott och hälsa 1b?
Tjena, jag undrar om det är ett måste att kunna simma och att vara med på livräddnings provet på skolan för att få godkänt i idrott och hälsa 1b. Idrott är generellt kul men när de kommer till simningen så är de...
Hej,för att "få ett BETYG" skriver du. F är också ett betyg, icke-godkänt betyg. Så, jag undrar om din fråga gäller ett godkänt betyg eller... Läs hela svaret -
F i ett moment, F i hela ämnet?
Jag går just nu i åk 1 i en högskoleförberedande linje, jag har under högstadiet alltid fått F i idrott för att jag inte kan simma. Nu under gymnasiet har vi idrott i 1 år och vi kommer ha livräddning under vårterminen men jag kan inte simma, allt annat på kursen går bra och jag är rädd att...
Hej,tråkigt att du inte kan simma. Väldigt bra att försöka lära sig det. Det kan rädda liv (ditt eget och andras). Angående betyget i idrott och hälsa, så är det... Läs hela svaret -
vill inte få f i idrott?
Hej SYV! Gymnasiet närmar sig och jag kan inte simma. Jag har försökt i sex år nu och ändå ser jag ingen utveckling. När jag var yngre var jag nära på att drunkna två gånger, sen dess har jag varit rädd. Jag är till o med rädd för att simma i den lilla bassängen. Jag är helt enkelt...
Hej Christian, jag förstår att det är ett problem att du ej kan simma: både >>>vad det gäller betyg i Idrott och hälsa och kanske ännu större problem - att det är mycket Bra att... Läs hela svaret -
Vilka ämnen ska jag lägga till?
Hej, jag ska läsa el och energiprogrammet och undrar vilka ämnen jag ska lägga till för att kunna bli polis? Hur mycket måste jag lägga till? Tack så mycket :)
Hejsan, så som behörighet till polisutbildningen ser ut idag - mars 2017 (se här>>) - så behöver du på EE>> läsa kurser för grundläggande behörighet (vilket... Läs hela svaret -
Vad ska jag gör för att bli polis?
Hej Jag vill gärna bli plugga till att polis men vet inte vad jag ska läsa i gymnasiet och snart så är det gymnasie val så jag måste passa på för att hitta några gymnasium och sånt så jag vet inte riktigt!
Hej Rami viII man bIi PoIis>> så måste man bIand annat även ha körkort B, för personbiI. Det är ganska så dyrt att ta korkort, svårt att få det biIIigare än... Läs hela svaret -
Kan jag bli polis fast jag går el?
Jag är en 16 årig kille som precis har börjat el och energiprogrammet 2016. (2a veckan) Jag undrar om jag kan bli polis när jag går linjen el och energi? kan man lägga till svenska 3, historia 1a1 och 1a2, samhällskunskap 1a1 och 1a2, Engelska 6 eller engelska kurs B eller 3 åk...
Det var smart tänkt att lära sig ett yrke! Vill man efter gymnasiet utbilda sig till elektriker är det väldigt svårt att komma in och många ångrar att de inte gick elprogrammet på... Läs hela svaret -
F i idrott i 9:an?
Jag har ett problem med simningen i idrott. Alla gånger man har haft chansen att visa att man kan simma har jag missat eftersom jag har hälsoorsaker som gör att jag måste undvika klorvatten. Mina föräldrar har förklarat detta till min idrottslärare och för att bevisa det måste jag ha ett...
Hej Maria! Om du får F i Idrott eller E - gör skillnad på 10 betygspoäng. Skulle du kunna få C i Idrott, skulle du få 15 poäng mer än om du får F i Idrott och om du skulle kunna få A... Läs hela svaret -
''Otillräckliga kunskaper'' i idrott?
Nu är det så att jag missat simprovet i 9:an pga förkylning. De som var frånvarande den dagen fick en annan chans på sig att göra det, men jag kom inte för min hud är känslig mot klor och tål inte det. Jag kommer be läkare om intyg som bevis till att jag inte kan göra simprovet. Nu var det dags...
Hej Karolina! Jättetråkigt att din hud är känslig mot klor och tål inte det och du får pga det problem med idrotts-betyget. Du får gärna läsa på den här... Läs hela svaret -
idrott i gymnasiet?
jag vill veta att hur gå det med idrott i gymnasiet jag menar måste man kunna simma och ingår livräddning i gymnasiet?
Hej Mansoora! Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa 1, som är den obligatoriska kursen på alla nationella gymnasieprogram. Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud. Hälsningar Mikael SYV
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga