Johannes0506

    Tjena, jag undrar om det är ett måste att kunna simma och att vara med på livräddnings provet på skolan för att få godkänt i idrott och hälsa 1b. Idrott är generellt kul men när de kommer till simningen så är de jävligt jobbigt då det är en obekväm miljö med mera. Min fråga är alltså måste jag vara med på simningen och livräddning för att få ett betyg ? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att "få ett BETYG" skriver du. F är också ett betyg, icke-godkänt betyg. Så, jag undrar om din fråga gäller ett godkänt betyg eller "betyg" (vilket som helst, alltså även F)? Jag kan förklara varför jag undrar: BETYGET i kursen Idrott och hälsa 1 är obligatoriskt i examensbeviset från alla nationella svenska gymnasieprogram och kursen Idrott och hälsa 1 kan ingå med betyget F i ditt examensbevis men får du inget betyg, då uppfyller du inte kraven för examensbevis. Om kraven för gymnasieexamen från en svensk gymnasieskola var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Du vinner på att ha så höga betyg som möjligt i ditt examensbevis från gymnasiet.
    Vad gäller simkunnighet och deltagande på lektionerna - så är det en "komplicerat fråga". Om du missar lektionerna (gäller alla kurser och ämnen) utan godkända anledningar då är det skolk och du riskerar mista utbetalningar från CSN.
    Det kan också finnas alldeles "speciella anledningar" till varför eleverna inte kan delta i simningen t.ex om de har intyg från läkare om att de inte tål klor som finns i vattnet eller att de får panik på grund av vattenfobi av att befinna sig i vattnet (en psykolog kan skriva ett sådant utlåtande om hen kommer fram att så är fallet) eller så kan eleven ha svår eksem som inte tål att "blötas"... alltså kan det finnas medicinska orsaker varför eleverna ej får/kan/bör ha kontakt med vatten och i så fall är skolan, enligt skolverket, skyldig att anpassa undervisning så att eleven ändå kan delta i alla de moment som är obligatoriska för att kunna få betyg i kursen (F är också ett betyg; det får vi ej glömma).
    Min personliga åsikt är att det är en stor fördel att kunna simma och att kunna ge livräddning i samband med drunkningsolycka; det kan rädda liv (både ditt eget och andras). Du vet inte vilka situationer du kommer att hamna i - i framtiden.
    Men nu till "formalia" - vad som står i styrdokumenten; se https://www.fragasyv.se/info/simkunnighet-och-betyg-i-idrott-och-halsa där vi sammanställt information som, förhoppningsvis, besvarar din fråga.
    Jag vill också tillägga att SYV sätter inga betyg och undervisar inte i ämnet idrott; så vi inom vår utbildning och våra arbetsuppgifter inte har kunskap om betygssättningen - det är lärare som har den kunskapen. Du får gärna prata med din idrottslärare, förklara hur du tänker och känner men var beredd att hen säger att alla måste delta i alla lektioner (med undantag av att en elev är sjukskriven eller har läkarintyg eller utlåtande från en psykolog)... Du får också gärna gå prata med kurator och med skolsköterska på din skola (jag är ganska säker på att tidigare fått liknande frågor från andra elever och har tagit reda på vad som gäller).
    Men jag tycker att du bör fundera över följande: det är bra att lära sig simma så bra som möjligt och även kunna ge livräddning vid drunkningstillbud; och att din skola kan inte (saknar resurser) att individuellt anpassa undervisning till varje enskild elev i alla de fallen där skolan kan slippa det (skolan kan inte slippa det i fall läkarintyg eller utlåtande från en psykolog finns som påvisar att eleven ej kan delta i vissa moment inom undervisningen i en viss kurs).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Johannes0506 :

      Tjena tack för svaret, jag är redan simkunnig och har haft godkänt betyg i9an fick C. Dock så känner jag en obekvämlighet utav att vara i den miljön, men för att tydliggöra det så undrar om jag ändå kan få mitt betyg alltså E-A utan att delta på simningen och liv räddningen är de ett MÅSTE för att få ett godkänt betyg. O jag har redan gått igenom det i 7-9an känner jag ej behovet utav att se samma saker o ting igen mvh

    • Milla : Jag kan inte ge dig ett annat svar än det jag redan gav (läs ovan). SYV sätter inte betygen; vi lär oss inte om betygssättningen på vår utbildning; i våra arbetsuppgifter ingår inte att sätta betyg eller veta exakt vad som ingår i varje kurs. Det är lärare i Idrott som har den kompetensen. Jag blir dock inte förvånad om du får F eller inget betyg om du vägrar delta i de lektioner som handlar om visning och livräddning vid drunkningstillbud.
    • Milla : Du skriver i din kommentar att du känner att du redan "gått igenom det i 7-9an" och känner att du ej behöver "utav att se samma saker o ting igen" men... experter rekommenderar att man upprepar deltagande i kurser som handlar om livräddning en gång om året. Delvis så ändras rekommendationerna på hur man ska bedriva livräddande insatser, t.ex hur många "inblåsningar" man ska göra och hur många tryck på bröstkorgen (det är inte samma från år till år, utan nya rön gör att nya/bättre rekommendationer tas fram) och för det andra, så glömmer man detaljerna + det man hört många gånger, det "sitter" hårt i huvudet. När det är akut/panik så går man oftast på "autopilot" och agerar utifrån det som är "inprintat i huvudet", alltså det man hört många ggr och övat på många ggr. Så, jag tycker fortfarande att du vinner på att delta och göra ditt bästa i alla moment i alla kurser inkl.kursen Idrott-och-hälsa 1.