Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32188 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'SAS 1' (9 st.)
-
Gymnasiebehörighet?
Hej Har man fått gymnasiebehörigheten när man har avslutad SAS 1 och 2 eller har man bara fått betyg i Svenska? Är SAS ett program eller enbart en kurs i svenska?
Hej!SAS är förkortningen för "svenska som andraspråk". SAS 1 en gymnasiekurs på 100 poäng. SAS 2 är nästa kurs som också är på 100poäng. Varje av de kurserna kan... Läs hela svaret -
Svenska 1 som 2a språk versus Svenska 1?
Hej Ger ett betyg i SVA1 någon skillnad när man söker in till högskola mot om man hade haft samma betyg fast i Svenska 1 ?
Hej Andreas!Jag uppfattar din fråga så här: finns det någon skillnad när man senare söker till högskola-universitet, alltså till utbildning på högskolenivå,... Läs hela svaret -
Vad betyder behörighet a/1 och a/5 ?
Hej, Vad betyder Svenska Som andraspråk a/1 och engelska a/5, och hur den värderas från till ? Tack
Hej,SAS A och Engelska A är gamla kurser som inte länge går att få betygen i.Motsvarande nya kurser heter SAS 1 och Engelska 5.De som har betygen i de gamla kurserna, har samma behörighet som de... Läs hela svaret -
Vad är förlängnings kurs på gymnasiet?
Hej! Jag går första året i gymnasiet på Fordon & Transport och jag tror att jag kommer inte klara mig på svenska som andra språk 1 detta året men jag hörde av min svenska lärare att jag kommer få till största sannolikhet förlängning på kursen. Nu undrar jag vad är detta för kurs och hur...
Hej Farhad; "Förlängd kurs" är inte en annan kurs, det är samma kurs, men som du läser på längre tid. Du kommer, helt enkelt, få längre tid på dig att klara den... Läs hela svaret -
Vilken kurs är svenska 1a och vart kan man läsa den/tenta av den?
Jag har en kompis som vill börja jobba här i sverige. I en arbetsbeskrivning står det att svenska 1a krävs. Vilken kurs är detta och vart kan man läsa den? Går den att göra på distans och går det att tenta av den?
Hej Sara,det finns en kurs som heter Svenska 1 och en motsvarande kurs SAS, svenska som andraspråk 1. En gamal kurs som man kunder få betyg i - fram till 30 juni 2016 - hette... Läs hela svaret -
Får man byta skolan?
Jag pluggar svenska som andraspråk1 på en skola och jag undrar om man misslyckas i en kurs, får man börja om kursen i en annan skola?
Hej Ali; pluggar du på komvux eller på en folkhögskola?SAS 1 är samma kurs, oavsett vilken skola du läser på.Det är en kurs på gymnasial nivå. Och i Sverige är det endast grundskola... Läs hela svaret -
Nationella prov och prövning på samma dag?
Hej! Jag har ett stort problem. Jag vill börja universitet den kommande våren och att ha möjlighet att göra det behöver jag SAS3 betyg senast 1 december. Saken är att jag fortfarande är i SAS1 och bestämde att jag ska göra prövning i SAS3. Tyvärr, kommer mitt nationella prov i SAS1 och...
Prata med din lärare i svenska, förklara situationen. Fråga även om prövning kan flyttas till dagen innan t.ex. Är det exakt samma tid, klockslag eller samma dag med olika tider ? Du kan kanske hinna göra båda proven på samma dag? -
Saknar svenska A?
Måste elev med samlat betygsdokument utfärdat 2013 ha godkänt betyg i svenska 1 + 3 om han har godkänt betyg i Svenska B för att få ett slutbetyg med grundläggande behörighet
Hej Anna, i Slutbetyget som ska ge grundläggande behörighet behöver man ha godkända betyg i Svenska A (1) och B (2) eller i Svenska som andraspråk A och B eller 1 och 2. Svenska 3 behöver inte ingå i... Läs hela svaret -
Stegen för svenska, hur ser det ut?
Det är så många olika kurser att läsa och förstå regler och behörighet och dylikt. Som jag hade förstått läser man först SFI till D nivå sedan därefter kan man läsa SAS 1,2,3: Nu sa en tänk på att det finns svenska som andra språk grundläggande delkurs 1 som man ska läsa först.. Ja blir...
Hej Amina! SFI D-nivå motsvarar kunskaper i svenska i åk6 på grundskolan. Svenska Grund = högstadiesvenska, Grundskola, som kallas ofta för SAS grund (svenska som andraspråk Grund och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga