Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'utbyteskomplettering' (7 st.)
-
Går det att byta ut/ersätta kurser på komvux?
Kan jag byta ut och ersätta kurser på komvux, exempelvis det kurser som i gymnasiet räknas som programgemensama eller måste man ha en korrekt examen från de program man läste på gymnasiet? Har ett E i tyska 4 som sänker min merit, problemet är att mina kunskaper i tyska är såpass svaga så jag...
Hej Ellen,det fattas uppgifter i din fråga för att jag ska kunna ge svar. _ Har du Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram? Just Examensbevis eller har du... Läs hela svaret -
Utbyteskomplettering = ersätta gamla betyg med nya genom prövning?????
Jag har fått ett B på engelska 5 och går i ettan på Natur just nu. Min lärare sa att jag kan i trean höja den betygen genom prövning och det kostar 500 kr per kurs. Jag undrar om denna komplettering räknas med sedan när jag ska söka med betyg till olika högskolor. Och vilken urvals grupp hamnar...
Hej Ria! Det du skriver i din fråga stämmer, tyvärr, inte. Det är endast om en elev fick F betyg eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde - av skolan (t.ex... Läs hela svaret -
Utbyteskomplettera Företagsekonomi A --> Företagsekonomi 1?
Hej! Undrar om det är möjligt att genom prövning utbyteskomplettera Företagsekonomi A mot Företagsekonomi 1? Hittar inte denna möjlighet i tabellen för utbyteskomplettering från gy11 vux12.
Hej Linda, eftersom de kurser som du nämner i din fråga syns inte till i Tabellen för utbyteskomplettering, bör det betyda att det ej går att ersätta den gamla kursen med någon ny kurs. -
Hur beräknar jag medelbetyget?
Jag tog studentexamen 2009 2500 p. Mitt genomsnittsbetyg blev 14,6 (36500/2500= 14,6) Jag avser att söka Handelshögskolan i Stockholm i kvotgruppen Högskolepoäng. Jag har högskolepoäng för att komma in Men måste dessutom ha 17,0 i slutbetyg för att komma in. Det betyder att jag måste lästa upp...
Hejsan, Kika gärna på https://www.hhs.se/sv/utbildning/bsc/bscbe/antagning/alternativt-urval/ - du kanske kan söka även inom AU, alternativt urval. För övrigt så är det... Läs hela svaret -
Vad innebär det att utbyteskomplettera?
Hej! Kan man byta ut kurser man har godkänt i om man läser om kurserna på komvux? Eller gäller det bara icke godkända kurser?
Hej Elizabeth, reglerna är krångliga och det är stor skillnad /eller KAN VARA en stor skilland/ beroende på vilket utbildningsdokument man har - Slutbetyg- Samlat betygsdokument-... Läs hela svaret -
Utbyteskomplettera Matematik A mot vilken kurs?
Hej, Jag har ett fullständigt gymnasiebetyg utfärdat våren 2013. Jag har betyget VG i kursen Matematik A. Jag önskar göra ett försök att utbyteskomplettera det betyget i hopp om att kunna prestera ett A, för att på så vis höja mitt meritvärde. Då gymnasiereformen trädde i kraft efter...
Välj matte 1a. Det är lättare att få högre betyg i matte 1a än i 1c eller 1b. -
Byta ut kurs efter gymnasiet?
Hej! Under mitt andra år i gymnasiet var jag dum och valde kursen Geografi 1 istället för Spanska 4, och således har jag inte maximalt antal meritpoäng. Min fråga är därför om det vore möjligt att nu efter gymnasiet är slut kunna på något sätt byta ut Geografi 1 och plugga Spanska 4 genom komvux...
I Examensbeviset kan man ej byta ut kurser. Om du läser moderna språk 4 och får godkänt betyg, kommer Även betyget i moderna språk 4 och 1.0 merit för den kursen räknas in i ditt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga