Julle

    Hej. Jag vet inte vad jag vill göra. Jag är 24år och känner att jag bara vill ha ett stabilt jobb. Bor ej hemma och har två hundar därav är långa studier svårt. För tillfället jobbar jag natt som Undersköterska på sjukhus, och jag tycker vården är okej men jag trivs inte då jag är nålrädd vilket för min del begränsar vad jag kan söka och inte(där jag är nu funkar det men vissa riskerar att bli uppsagda), vill ej arbeta på äldreboende m.m. utbildad Undersköterska sedan 2020. Jag har tidigare arbetat heltid som Kriminalvårdare och det var helt okej förutom en dålig arbetsmiljö med mobbning. Polisyrket är även något som lockat mig mycket. Med andra ord har jag bara arbetat med människor och siffror, datorer, kontor m.m. är inte min grej! I och med att jag redan nu börjar känna mig utbränd p.g.a massa traumatiska upplevelser i privatlivet men även dåliga arbetsmiljöer, så känner jag bara att nu är det dags för mig att göra något annat. Gärna yrken där lönen ligger på 35+ 000kr då jag har planer på att skaffa familj m.m. är ganska intresserad av andra vårdrelaterade yrken(ej Undersköterska, Sjuksköterska), fysioterapuet, funderat på tandsköterska, tull, målare, polis, Kriminalvårdare(igen), betongarbetare, asfalterade m.m. så mitt intresse är väldigt brett. Velar mellan sociala/jobba med människor jobb eller mindre jobb på firmor där man arbetar mån-fre. Min plan med detta är förhoppningsvis att få lite tips på yrken att kolla upp, alternativt utbildningar. Men kanske också tips till en förvirrad själ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det ser ut som att du befinner dig i en utmanande situation där du söker efter en stabil karriärväg som samtidigt tar hänsyn till dina personliga behov och preferenser. Här är några förslag och tips som kan, förhoppningsvis, hjälpa dig att navigera genom denna process:

    1. **Utforska olika yrken:** Eftersom du är öppen för olika typer av jobb, kan det vara bra att fortsätta utforska olika yrken och se vilka som verkar intressanta och passande för dig. Du kan till exempel börja med att titta på många yrkespresentationer på www.framtid.se, prata med människor som arbetar inom olika branscher och kanske till och med prova på olika jobb genom praktik eller deltidsarbete. Du kan kanske också göra några studiebesök till olika arbetsplatser?

    2. **Fokusera på dina styrkor och intressen:** Tänk på vilka uppgifter och miljöer du trivs bäst i, och vilka färdigheter och intressen du har. Det kan hjälpa dig att smalna ner dina alternativ och fokusera på de yrken som bäst matchar dina behov och preferenser.

    3. **Ta hänsyn till din hälsa och välbefinnande:** Eftersom du nämner att du redan känner dig utbränd på grund av tidigare arbetsmiljöer och traumatiska upplevelser, är det viktigt att prioritera din hälsa och välbefinnande i ditt framtida arbetsval. Försök att undvika yrken eller miljöer som kan trigga din stress och ångest, och sök istället efter jobb där du känner dig trygg och stödd.

    4. **Ta det steg för steg:** Du behöver inte ha alla svaren nu. Det är helt OK att vara osäker och känna sig förvirrad när man utforskar nya karriärvägar. Ta det steg för steg, gör research, prata med olika personer och prova på olika saker för att hitta det som passar dig bäst.

    5. **Överväg vidareutbildning eller omskolning:** Om du hittar ett yrke som verkar intressant men kräver ytterligare utbildning, överväg att investera i vidareutbildning i så fall. Det kan öppna upp nya möjligheter och ge dig de färdigheter och kvalifikationer du behöver för att lyckas i din nya karriär.

    Sammanfattningsvis, är det viktigt att lyssna på dig själv, följa dina intressen och behov, och vara öppen för nya möjligheter. Genom att ta dig tid att utforska olika alternativ och göra medvetna val kan du hitta en karriärväg som är meningsfull och givande för dig.
    Lycka till!
    Lästips: framtid.se/bloggar/navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gor-man?

    Studie- och yrkesvägledare