Mikael SYV på FrågaSYV

    Omöjligt att svara på då vi inte vet vad dina konkurrenter har för betyg men vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    det vet du säkert redan men jag tänkte att jag skriver det i alla fall - om alternativ antagning till högskola/universitet>>

    Så vitt vi vet så finns det nu (och förhoppningsvis även i framtiden) alternativ antagning till läkarprogrammet på Karolinska Institutet i Stockholm. Vad de brukar ha för krav där är att man gör högskoleprovet och får lägst 1.3 i resultat och då kan man söka i kvoten "alternativt urval", där du motiverar varför du är extralämplig kandidat för antagning till läkarprogrammet. Det finns inga garantier men det är ännu en möjlighet att komma in. Kika gärna mer på det alternativet.

    Hälsningar & lycka till!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare