Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag känner inte till några förbud mot att en och samma elev läser samma språk som Modersmål och som Moderna språk (samtidigt eller under olika perioden inom sin skolgång); eleven kan ha betygen i Modersmål (tyska) och Moderna språk (tyska) i samma utbildningsdokument, som t.ex Slutbetyg från grundskolan eller Examensbevis från gymnasiet eller från komvux. På så sätt borde det vara OK att skippa Modersmål (tyska) och endast läsa tyska som modernt språk alltså kunna läsa tyska inom språkval på grundskolan.
    Detta svar jag jag dig utifrån min tolkning av styrdokumenten + utifrån de svar skolverket ger (på telefon) när man ringer till skolverkets upplysningstjänst (tel.nr 08-52733200).

    Studie- och yrkesvägledare