sara
    kan det nogån hjälpa mig hur beräkna totalt merit?

    I sverige kompletteras mitt gjymnasiet från Förenade Arabemiraten- Omräknat meritvärde:14.26

    och jag läser här Svenska 1 (D) , svenska 2 (E), svenska 3(E), Samhällskunskap 1b (E), Inköp1 (E).... vad är totalt pöang nästan??

    för att om det är lite , att repetera ämne

    och andra frågan att t.ex jag vill läsa service managment och det krävs att läsa matimatik C och samhällsnkunskap 1b. Jag läste dem men om jag läser inköp1 , är total merit ökar även om det inte krävs på Management utbelidning????
    • Anna : Kan du skicka länk till beskrivningen av "management" utbildningen, så kan jag se vad de kräver för behörighet. Det finns många utbildningar inom "management" med diverse olika behörighetskrav. :)
    • Mikael : Matematik C är en gammal kurs som inte längre kan läsas. Nu är det matematik 3 som du kan läsa som motsvarar den gamla kursen Matematik C. Se noga om det står att de vill att du läser matematik 3c eller och det står matematik 3b/3c. Det är skillnad. I båda falle är det ok med godkänt betyg i matematik 3c, men det är en svårare kurs än matematik 3b och är därför svårare att klara den och svårare att få högre betyg i den. Så om det räcker med matematik 3b, är det fördelaktigare för dig att få betyg i matematik 3b (i stället för 3c).
    • Mikael : Du frågar vem som kan hjälpa dig att räkna ut ditt merit. Ta alla dina betyg till Studie - och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det kan hända att SYV där inte vet riktigt, men då kan hen ta reda på svaret. Det är lättare när man vet många olika Detaljer, som t.ex vilket land dina gymnasiala betyg är ifrån. När man kontaktar experter, ställer de många specifika frågor - t.ex Från vilket land är det utländska betyget? datum då bedömningen gjordes (för reglerna ändras ju ibland också)... mm. Och vi känner inte till alla de detaljerna, och även om du skulle berätta dem för oss, så kanske info saknas i alla fall. Bäst om du tar med dina betyg till komvux och ber dem kontakta en expert på utländska betyg. Du får sedan svar på vad experten har räknat ut på dina betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    är du bekant med hemsidan - Antagning.se>> ?

    Här>> hittar man det som gäller för "dig med utländska gymnasiala betyg" som vill söka till en svensk högskola/universitet.

    Det är Antagning.se som bedömer om man är behörig och sedan också beräknar ditt meritvärde. Det är deras bedömning och beslut som gäller. Det är så som de tolkar reglerna, som man får acceptera och de har "sista ordet" i de frågorna.

    Därför är det i princip alltid bra att, om man är tveksam, försöka få svar direkt från Antagning.se. För att, oavsett vad jag eller någon annan säger till dig, är det ändå deras beslut som gäller.

    Angående höja ditt meritvärde... du skriver att du läste eller planerar att läsa Samhällskunskap 1b och Inköp 1.

    Här>>> kan du se viIka kurser som får räknas in i ditt meritvärde. Inköp 1 är inte med. Samhällskunskap 1b är med. Det måste betyda att betyget i kursen Inköp 1 kommer inte att påverka ditt meritvärde.

    Jag undrar också om du har gjort eller planerar att göra högskoleprovet. Om du är eller blir behörig till din högskoleutbildning, kan du komma in på resultatet av Högskoleprovet, och jag tycker det är bra att känna till det och göra högskoleprovet så många gånger man orkar ... fram tills man kommer in på den utbildning som man vill komma in på.

    En bra regel är att försöka få så höga betyg man kan i alla kursrer man läser, men det vet du kanske själv redan!? :)

    Man kan göra sitt bästa, inte mer! Och sedan hoppas man och håller tummarna ... och gör högskoleprovet också! samt tittar på flera utbildningsalternativ, och inte bara på högskola/universitet utan även på en yrkeshögskola! :)