Elina
    Hej,

    Jag går nu andra året på gymnasiet och läser samhällskunskap med inriktningen beteende. Jag har funderingar kring huruvida jag ska hoppa av eller inte. Har läst runt, men ser antingen flera skräckexempel eller bara uppmaningar att man absolut inte ska göra det; att det är ens största misstag.

    Det ligger personliga skäl bakom detta, men jag tror att distansgymnasium skulle funka bra för mig, för då kan jag främst arbeta i en miljö där jag trivs.

    Är detta någon som är okej och kommer funka? Kommer det bli konsekvenser ifall man hoppar av nu och börjar på ett distansgymnasium? Kommer jag fortfarande ha samma möjligheter som andra?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elina!
    Det är inte roligt att läsa om att du vill hoppa av gymnasiet. Jag förstår att det finns orsaker till det.
    Jag ser också att du är 17 år. Fram tills du fyller 18, är det dina föräldrar (vårdnadshavare) som kan "skriva av dig" från gymnasiet, det kan du inte (får inte) göra själv. Så säger Sveriges Rikes lag.

    Du skriver om att du börjar på ett distansgymnasium och jag är nyfiken på Vilken gymnasium ska du börja på och då BYTER du i så fall från en utbildning till en annan och det är helt OK.

    Frågan är om du redan fick plats att läsa på distans?

    Jag råder dig att läsa på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp

    Hör av dig igen.
    Hälsningar
    Mikael SYV