Hej Daniel!
    På Ekonomiprogrammet får man läsa Matematik 3b och 4 som programfördjupande kurser.
    Man kan också läsa dem som kurser inom Individuellt val.

    På inriktningen Ekonomi - läser man Matematik 3b som en obligatorisk kurs
    men ej på inriktningen Juridik.

    Du kan se programsturkturen på EK här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Glömde skriva att jag går juridik men så man kan läsa dem kurserna inom ekonomi linjen fast hur kommer det se ut då att man har 2b och 3b i 2an eller 3b och 4 i 3an
    • Anna : Exakt hur kurserna fördelas på olika årskurser i gymnasiet är det olika på olika skolor. Det är inte heller säkert att du kan välja Matte 3b och 4. Det är tillåtet att ha dem som programfördjupande men det betyder inte att alla skolor har dem på listan av valbara kurser. Schemat måste gå ihop, behöriga lärare måste vara tillräckligt många - och finns inte de förutsättningarna, så kommer inte de kurserna att erbjudas. Du måste få reda på det på din skola.