Maria
    Hej, när jag går ut gymnasiet kommer mitt snitt ligga på ca 16 med Har jag beräknat ut. Jag går en ekonomiskt inriktning ekonomi och undrar vad jag kan söka till i framtiden till högskolan. Min dröm var civilekonom men det verkar ju rätt kört vid det här lagret. Mitt HP ligger på 0.75 och hoppas på att jag kan höja det något tills jag tar min student.
    Jag gillar företag, administration och ekonomi. Men är väldigt osäker om jag ens kommer in någonstans :(
    • Julia : Som alternativ: kan du fundera på att söka fristående kurser i ekonomi på högskola och sätta ihop dem din egen kandidatexamen i ekonomi. Det kan vara lättare att komma in på fristående kurser än på ett program på högskola/universitet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maria!

    Antagningsgräns bestäms inte på förhand. Vi vet först efteråt vad det blev (precis som när du sökte till gymnasiet).

    Du bör absolut träna på högskoleprovet & göra om HP både på hösten och på våren nästa år - är mitt råd till dig.

    Om vilka Meritvärden som gav plats på högskoleutbildningar förut, kan du se på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/
    men antagningsgräns kan ändras. Dina betyg som du får nästa år - kan också avvika från ca 16.0 i Merit.

    Jag råder dig även titta på andra alternativ som t.ex. yrkeshögskola www.yhguiden.se

    folkhögskola www.folkhogskola.nu och även söka jobb direkt efter gymnasiet. Det finns exempel när man genom vidareutbildning på en arbetsplats uppnådde chefsposition (t.ex. i Hotellbranschen och på Mc.Donalds - finns det många exempel när man börjar med att städa och efter 10 år är manager genom hårt arbete och interna utbildningar som arbetsgivare erbjuder att gå på arbetstid med lön). Jag vill påvisa att det finns olika alternativ efter gymnasiet.

    Jag tycker inte man bör titta för mycket på tidigare antagningsgräns, utan vi rekommenderar att man
    1. kämpar för högre betyg
    2. gör högskoleprovet flera gånger
    3. söker många olika alternativ till högskola, yrkeshögskola, folkhögskola
    4. söker jobb.

    Ang. se vilka utbildningar på högskola som hade "passande" antagningsgräns: det finns otroligt många olika ekonomiska eftergymnasiala utbildningar både på högskola & på yrkeshögskola - runt om i Sverige.
    Kan du flytta vart som helst inom Sverige för att gå utbildning eller vill du söka i första hand i Skövde eller på pendlingsavstånd?

    Jag skall även samråda med kollegorna & vi återkommer.
    Mvh
    Mikael
    Hej igen!
    I dagens läge finns det 330 ekonomiska utbildningar på högskolenivå i Sverige (program), du kan se alla dem på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=ekonomi&typ=3
    och om man tar in även fristående kurser, blir det 1416 utbildningar.

    Det blir mycket bättre om du själv sorterar i dem - vad som verkar intressant. Någon ny utbildning kan också dyka upp under nästa år, som inte finns idag.
    Du kan kontakta Vägledare på de högskolor som du i första hand vill komma in på - t.ex. i Malmö och Lund ( du vill ju bo i Södra Sverige, om jag förstod dig rätt) och fråga om någon ny utbildning planeras som ännu inte går att se på www.studera.nu och även om vilka utbildningar inom Ekonomi som brukar ha antagningsgräns på under 16.0 fast just det kan du ju se själv i Antagningsstatistiken. Men även om en viss utbildning brukar ha antagningsgräns på t.ex. 15.8 kan det vid nästa antagning krävas 16.7 eller 15.5 - det är ju egentligen ingen som vet hur antagningsgräns ändras (går upp eller ner och hur mycket). Det bästa är att vara flexibel och kunna flytta vart som helst - även norrut och att söka många olika alternativ (det är 20 st. olika alternativ man får söka till högskola nu för tiden).

    Önskar dig allt väl!
    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Hej igen, jag jobbar redan på McDonalds och gjort det sen jag var 15 och är nu utbildad arbetsledare. Då jag inte är riktigt säker på vad jag vill jobba med så skulle en högskoleutbildning passa mig bättre. (Tror jag?) Jag har tänkt att studera någon annanstans. Bara det inte är uppåt i landet, då jag redan bott där tidigare och vill gärna neråt i landet. Jag undrar bara vad ni skulle rekommendera om det skulle finnas någon högskoleutbildning med inriktning ekonomi och jag kan kanske komma in på.
    • : Absolut ska jag göra HP fler gånger, och hoppas på att jag får tillräckligt högt för att komma in på civilekonomiprogrammet. Och söker jobb gör jag varje år så det skall nog inte bli någon ändring på det.
    • Mikael : Mycket bra att du jobbar! Jag skriver ett utökat svar till dig nu.