Emma
    Hej!

    Jag gick det estetiska programmet på gymnasiet men har nu i efterhand kommit på att jag vill läsa marin vetenskap på universitet! För att få behörighet till det måste jag gå ett naturvetenskapligt basår, vilket jag tänkte göra på folkhögskola. Men jag vet inte riktigt hut det går till, vilken urvalsgrupp kommer jag hamna i när jag sedan vill läsa på universitet? Jag kan tillägga att jag läst upp två matematikkurser på komvux för att få behörighet till ett naturvetenskapligt basår också. Om jag går ett basår from hösten 2019- våren 2020 och sedan vill läsa på universitet hösten 2020, kommer jag då hamna i den "andra prioriteringsgruppen" som får veta i augusti om man kommit in eller inte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du blev inte behörig på gymnasiet och Kompletterar - därför kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen, men både BI och BII får antagningsbesked samtidigt.

    Du kanske tänker på ”urval 2” när du skriver ”får svar senare,i augusti”. Urval 2 sker för alla urvalsgrupper: efter det att sökande får antagningsbesked, ombeds de som är Antagna att svara om de vill ha studieplats; några brukar svara Nej, och då kan  nya sökande tas in på de platser som har ”befriats”-det kallas för Urval 2.

    Studie- och yrkesvägledare