nemasproblemas

    Hej har Studerat International Busniess nere i kontineneten och undrar om för att kunna trasnfera sina högskole poäng i Sverige, vilken liknande utbildning fiins i Sverige? Det behöver inte vara en Busniess degree utan kan okcså vara en IT/Busniess, där man får änvända båda typer av kunskaper. När jag läste mina kurser (marketing, accounting och managment samt macroekonomi så var det mesta intressant förutom accounting.) har 3.3 GPA i mina kurser har läst första året. Kommer att söka in i vår. Tog sam/sam i gymnasiet och fick bara 16.5 väldigt lat he he) och undrar om man kan läsa matte 3 på universitetet? ( Hade 3.8 första terminen och andra blev det bara godkänt, ska dock jobba hårt denna termin och få bättre betyg.

    En viktig sak är att det måste vara en kandidat examen eftersom jag vill jobba utomlands och då behöver man en kandidat, för jobben som jag vill ha.

    • Anna : I vilka städer kan du tänka läsa? Kan du läsa i hela Sverige, i alla städer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    de svenska lärosäten har gemensam webbplats www.studera.nu
    där kan du hitta de svenska högskole_universitetsutbildningar som erbjuds på de olika svenska lärosätena. Hitta de utbildningar som du är intresserad av och kontakta de utbildningsansvariga på just den utbildningen med frågan om "transfer". Det är inget vi på FRåGA SYV kan svara om, tyvärr.
    Jag kan hjälpa dig genom att korta ner listan på Studera.nu så du endast ska titta på Kandidatprogrammen, för att du uppger att det är det du är intresserad av. Här ser du en lista på ca 850 kandidatprogram med undervisningsspråk svenska och engelska.
    Men jag hittar (i alla fall just nu) endast 5 kandidatprogram som har ordet "business" i sina namn.

    Du frågar också om man kan läsa matte 3 på universitetet. Och svaret är både Ja och Nej. :)
    Inom basåren på universiteten (tekniska och naturvetenskapliga) kan matte 3 ingå, men inte i alla basår då godkänt betyg i matte 3 kan krävas som särskild behörighet inför basåret - det bestämmer varje lärosäte självt. Det är inte heller på alla högskolor och universitet i Sverige som basåren erbjuds.
    Matte 3 kan man annars läsa på komvux eller på folkhögskolorna. Man kan också försöka skaffa sig kunskaper genom självstudier och betyg - genom en prövning.