Julia
    Vad krävs det att man ska studera på gymnasiet i Sverige för att kunna plugga på univeritet i USA? Krävs det till exempel att man ska ha gått natur för att så fungerar high school systemet där?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia!

    Om du vet att du vill plugga på universitetet i USA, rekommenderar jag att du kikar närmare på IB-programmet som är internationellt gymnasieprogram.

    Fördelar med att läsa på IB är att

    - undervisning på IB är på engelska

    - skolans personal (lärare, rektor och SYV) specialiserar sig på internationella studier och kan de kraven som ställs på olika universitet utomlands

    - om du klarar IB-programmets krav, blir du behörig till de flesta universitetsutbildningar utomlands.

    Om du inte vill eller kan läsa på IB-programmet, måste du undersöka närmare vad som just den utbildningen som du vill läsa i USA kräver att du ska ha för förkunskaper. Om du inte vet vad du vill läsa på universitetet i USA ännu - råder jag dig i så fall välja Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och läsa så mycket engelska du kan (dvs välja till Engelska 7 på gymnasiet) men läsa även vid sidan av gymnasiet så mycket engelska (amerikansk variant av engelska) som du bara kan.

    Vilka gymnasieskolor som från hösten 2016 erbjuder IB-programmet i Sverige, kan du se här >>

    Vilka gymnasieskolor som från hösten 2016 erbjuder Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap, kan du se här >>

    Hoppas mitt svar blit till hjälp! Önskar dig lycka till!

    Logga in på MinGymnasieguide, så får du ännu mycket mer hjälp med ditt val.

    L. :)

    Liselotte